HOERA! Stichting Smiles bestaat 18 jaar!

Op 3 oktober was het precies 18 jaar geleden dat Stichting Smiles is geboren. Wij, Nora en Lisa, hadden een afspraak bij de notaris in Almere om de mogelijkheden voor het oprichten van een stichting te bespreken.

Wij werkten toen allebei fulltime op een kantoor en we waren allebei op woensdagmiddag vrij. We zijn zussen en we doen echt vaak hetzelfde. Dat is wel een beetje gek. We vonden het maar wat stom dat je op je vrije middag vaak dingen gaat doen als stofzuigen en boodschappen doen. Daar hadden we helemaal geen zin in! Daarom hadden we het erover gehad of we niet iets leuks en nuttigs konden gaan doen op die vrije middag.

We gingen apart nadenken en kwamen een week later allebei met het idee om iets te gaan doen voor kinderen in Nederland die niet per se een onbezorgde jeugd hadden, want dat hadden wij wel. We waren ons er maar wat bewust van dat je met een handicap, beperking, label of langdurige ziekte vaak te maken krijgt met vooroordelen en niet altijd overal aan mee kunt doen. En dat mensen zonder beperking soms wel grote zeurpieten zijn die zich niet willen aanpassen of het allemaal maar raar of eng vinden. En dat slaat natuurlijk nergens op.

Daarom besloten we dat we leuke dingen wilden gaan organiseren voor deze kinderen, zodat ze een leuke dag zouden hebben. In een groep met anderen. En dat wij dan alles zouden regelen en betalen (met geld van sponsors en donateurs).

Dus, wij op naar de notaris om te informeren over hoe we dat moesten aanpakken.
Een uur later stonden we buiten en hadden we een stichting. Dat was even raar! Maar, dan ook maar meteen aan de slag! We maakten een afspraak bij ziekenhuis Gooi-Noord (zo heette dat toen nog) en een boel geregel later organiseerden we van onze eerste donatie een piratenfeest voor kinderen met diabetes. Die kwamen namelijk wel apart in het ziekenhuis, maar zagen elkaar nooit.

Onze eerste activiteit: een Piratenfeest voor kinderen met diabetes

Wat nou zo super leuk was die dag was dat de kinderen het geweldig vonden dat alle anderen ook moesten prikken en er veel gepiep van apparaatjes was. Ze waren niet de enige!! En de ouders stonden in een hoek te glunderen en tips en ervaringen uit te wisselen. Daar hadden we helemaal niet over nagedacht! De kids knutselden piratenoutfits en we hadden passend eten en drinken geregeld.

We hadden de smaak te pakken en daarna volgenden er in de 18 daaropvolgende jaren:

106 activiteiten.

Da’s best veel.
We hebben echt hele afwisselende en toffe dingen gedaan!
Je kunt alle verslagen bekijken op https://www.stichtingsmiles.nl/onze-activiteiten/ of straks op de nieuwe site op https://www.stichtingsmiles.nl/verslagen

Onze database groeit nog steeds. Bij iedere activiteit die we doen zijn er weer nieuwe kinderen bij. Maar ook altijd bekende gezichten. Heerlijk.
Sommige kinderen die er in het begin bij waren zijn nu geen kinderen meer. Het zijn volwassenen met een baan. Zo tof en gek! Die zien we nog af en toe, of we volgen ze op facebook.

We zitten na al die jaren nog steeds vol met nieuwe plannen. We ontmoeten ook zoveel leuke mensen steeds! We zijn nog lang niet klaar. In november gaan we de planning maken voor 2021. En dan maar even aankijken hoe dat gaat. Heb jij zelf wensen of leuke ideeën voor een Smiles activiteit? Laat het ons gerust weten! Het mag zijn voor kinderen en jongeren met een handicap/beperking/label/ziekte, altijd in een groep, liefst ook met broers en zussen erbij en niet iets dat al bestaat. Dus we gaan bijvoorbeeld niet naar de Efteling, want die regelen zelf al dagen en toegang voor deze groep. Maar een uitje met aanpassingen, een sport die je altijd al graag hebt willen doen, iets creatiefs met een groep, noem maar op, laat het ons weten. We vinden het leuk om dingen die we al eens hebben gedaan nog een keer te doen maar iets nieuws is ook altijd leuk.
Laat maar weten en we hopen je dan te ontmoeten!

Op de volgende 18 jaar. Hiep hier HOERA!

In de netten, en zo snel mogelijk naar de andere kant...

Theatervoorstelling Woezel en Pip

"Naar buiten voor het toernooitje"