Muziekbeleving is voor iedereen

Kan iedereen van muziek genieten? Ja! Ongeacht je beperking, label, ziekte of handicap kan iedereen muziek beleven op zijn eigen manier.

Muziek roept emoties op

Muziek zelf, maar ook de tekst van een liedje, kan best wel een boel emoties oproepen.

Als een liedje bijvoorbeeld een mooi verhaal vertelt of een bijzondere boodschap heeft, dan kun je je aangesproken voelen door het liedje, je herkent jezelf erin. En dat maakt een liedje extra mooi.

Een liedje kan ook een herinnering oproepen. Bijvoorbeeld aan die keer dat je danste met je vader, of het liedje dat speelde tijdens je eerste kus, of die keer dat je met je beste vriend heel hard meezong. Als je het liedje dan weer hoort, dan kun je die herinnering weer voelen en net zo blij of verdrietig worden als je toen was.

Soms is een artiest gewoon heel tof. En als je dan een liedje van diegene hoort, dan kun je daar helemaal blij van worden!

Je kunt ook aan een speciaal iemand denken als je een liedje hoort. Misschien moet je dan opeens wel huilen, omdat je diegene mist.

Muziek is niet alleen geluid

Bij ‘muziek’ zullen de meeste mensen denken aan het horen van iemand die zingt en de instrumenten. Maar dat is het niet alleen.

Muziek is ook de trilling van de instrumenten. Zo kun je een harde bas bijvoorbeeld voelen in je lijf. Heb je bij een concert wel eens te dicht bij een box gestaan? (niet doen, hoor). Dan kun je de trilling voelen in je lijf. Je kunt bijvoorbeeld ook de trilling van een instrument voelen met je handen of de lucht voelen trillen, ook al kun je die niet horen.

Muziek is ook de tekst van een liedje. Daar kun je naar luisteren, het uit je hoofd leren, heel hard meezingen. Maar ook als je niet (zo goed) kunt horen, kun je van een liedje genieten.

Kijk maar eens naar dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=fqriM0uOr8k)

De kwaliteit van het filmpje is niet zo goed, maar misschien kennen sommige van jullie Tom Uittenbogert nog wel! Hij kwam vroeger wel eens bij activiteiten van Stichting Smiles een workshop Visuele Muziek geven. Dat was erg bijzonder!

Dus hoe je muziek ook beleeft – heel hard met z’n allen op een feest of heel zachtjes in je eentje op je kamer – het is iets heel moois waar we met z’n allen van kunnen genieten.

Muziekdag op 22 maart

Tijdens de muziekdag in Diemen op zondag 22 maart gaan we ook met z’n allen genieten van muziek. Lotte Horlings geeft 2 workshops Zang en Stem, Abello Cepero Travaglini geeft een workshop interactieve muziek en instrumenten, en met Monica Antezana gaan we lekker dansen!

Er zijn gebarentolken bij om dove en slechthorende kinderen te helpen met de workshops.

We hebben er zin in!