Met z’n allen de wereld nóg een beetje beter maken

Wat gaan we met z’n allen doen in 2020 om de wereld nog net dat stukje beter te maken?
Heel veel mensen doen vrijwilligerswerk, of zorgen voor iemand die hulp nodig heeft, of leren kinderen wijze lessen over het leven zodat ze sterke, onafhankelijke volwassenen worden. Het is altijd bijzonder om (kleine) mensen te ontmoeten die positief blijven en echt iets willen bijdragen aan de wereld.

Nou is dat niet de reden waarom wij Stichting Smiles zijn begonnen. Maar soms lees je iets, of hoor je een verhaal, of ontmoet je iemand waardoor je enthousiasme om een verschil te maken, hoe klein dat ook voelt, weer een extra vlucht krijgt.

Goed en slecht nieuws

Op 1 dag kun je goed nieuws en slecht nieuws lezen. Zo las ik op nu.nl dat er onvoldoende steun is voor mensen in Nederland met een beperking. Het is moeilijker voor ze geworden om volwaardig mee te doen in de maatschappij. Dat is natuurlijk niet tof! Het moet juist vooruit gaan met de participatie en de acceptatie. Wij proberen hier heel hard een steentje in bij te dragen, onder andere met ons Samen Smiles Integratie Project.

In de vele reacties op dat bericht blijkt maar weer hoeveel mensen met een beperking nog steeds aangestaard, vermeden en niet geaccepteerd worden. WIJ VINDEN DAT NIET KUNNEN! Het is potdikkie bijna 2020, doe eens modern! Wij kunnen ons daar echt kwaad om maken, en vele mensen met ons. Daarom zetten we met extra motivatie onze Samen Smiles Integratie Projecten het komend jaar voort. Wil je de school van jouw kind ook opgeven voor dit project? Neem contact met ons op! info@stichtingsmiles.nl of 06-24689374.

Normaal onderdeel van de maatschappij

Maar er was die dag ook goed nieuws. De BBC in Engeland gaat meer mensen met een beperking tonen in programma’s en in dienst nemen. Hopelijk worden mensen met een beperking dan meer als onderdeel van de gewone maatschappij gezien. Vinden jullie dat er in Nederland genoeg mensen met een beperking op tv te zien zijn?

Je hoort het al: er is nog veel terrein te winnen. Aan de andere kant, als je een pessimist spreekt over hoe rot te wereld is, zeg ik vaak dat je dan eens een dagje Smiles moet komen doen. De organisatie die zich inzet om de kinderen een mooie dag te geven, de vrijwilligers die op hun vrije dag komen helpen, de sponsors en donateurs die hun hardverdiende geld afstaan, de ouders die uit alle uithoeken van het land komen rijden, de tolk die het de kinderen gemakkelijker maakt om mee te doen, en vooral: die glimlachende koppies. Die kinderen, zo sterk, stoer, lief, ondeugend, sportief, creatief en positief! Kinderen, echt een voorbeeld voor volwassenen. Ze geven niet op, of praten elkaar moed in, applaudiseren voor elkaar, gaan ervoor, overwinnen zichzelf.

Als je dáár niet blij van wordt!

Iedereen heeft het recht om te zeuren, maar als we met z’n allen, op de momenten dat we het aankunnen, de schouders eronder zetten, dan kunnen we de wereld echt dat beetje beter maken en mooier achterlaten voor die fantastische kids.