Hoe bedenken we onze activiteiten?

Ieder jaar organiseert Stichting Smiles ± 6 activiteiten. Dit jaar zijn dat bijvoorbeeld een Kleurrijke Ontmoeting, een theatervoorstelling, Survival (deze zijn al geweest), een workshop fotografie, een Samen Smiles project, een Muziekdag en een Sport/Dierendag (deze komen nog). Maar hoe bedenken we nou wat we gaan doen?

Nieuwe planning

In november kijken we elkaar weer aan: het is tijd voor een nieuwe jaarplanning! We trekken de agenda’s en kiezen een moment om bij elkaar te komen.

Een vers, leeg blaadje ligt voor ons en we zitten er klaar voor. Meestal kiezen we ongeveer 3 activiteiten die we al eens eerder hebben gedaan en die een grote hit zijn, zoals een kunstactiviteit met Monique de Willigen en Dorenda Fokker. Verder is survival altijd leuk en fotografie met Floortje Mols ook. Daarnaast kiezen we altijd voor sportieve activiteiten en iets met muziek en/of dans.

Je snapt het al, de planning is snel gevuld!

Nieuwe activiteiten

Gedurende het jaar ontmoeten we ook vaak nieuwe mensen die leuke ideeën hebben voor nieuwe activiteiten bij Smiles. Altijd welkom!
Die ideeën verzamelen we dan en we kiezen wat ons aanspreekt en wat we denken dat iets toevoegt voor de Smiles kinderen voor de nieuwe planning.

We vragen ouders ook vaak wat ze denken dat leuk zou zijn voor hun kinderen. Zo sprak ik recentelijk een moeder van een tienerdochter met Down Syndroom. Haar dochter van 17 komt nog graag naar Smiles activiteiten, maar dan is ze vaak wel de oudste. Wat kunnen we voor kinderen (nou, eigenlijk jongeren) van haar leeftijd organiseren? We hebben besproken wat haar dochter leuk vindt en wat we als leeftijd zullen aanhouden. Gelukkig komen er toevallig bij de fotografie workshop in oktober nog meer jongeren! Dus die kunnen we direct benaderen om te vragen of ze in een groepje tieners/jongeren willen meedoen. Top!

Aan de slag

Als de planning voor het komende jaar is bedacht, dan gaan we de taken verdelen. Een van ons, Nora of Lisa, is dan de “hoofdorganisator”. Dus die persoon is het aanspreekpunt en regelt de meeste dingen. De ander is in te zetten indien nodig. En we zijn er natuurlijk in principe allebei bij op de dag van de activiteit. Heel soms lukt dat niet door omstandigheden en dat vinden we dan altijd heeeeeel jammer!

Vervolgens maken we een ruwe schatting van wanneer we de activiteiten plaats zouden willen laten vinden.
Een aantal maanden zijn altijd lastig, zoals december/januari in verband met de feestdagen, en juni/juli/augustus, door de zomervakantie. Verder moeten we er natuurlijk voor zorgen dat onze activiteiten niet op feestdagen of in de schoolvakanties vallen.

Voor buitenactiviteiten kiezen we bijvoorbeeld april, mei of begin juni. Daarna kan het nog in september of oktober. Maar, met het weer weet je het natuurlijk nooit! We proberen zoveel mogelijk een binnen- en een buitenoptie te hebben voor bijvoorbeeld sportdagen.

Andere activiteiten zijn sowieso binnen, zoals muziek en de Kleurrijke Ontmoeting. Dus dan maakt het niet zoveel uit wanneer die zijn, dat kan ook in november of februari.

Goed gespreid

Zo spreiden we de activiteiten en delen we het een beetje in. Bijvoorbeeld: voorjaar, najaar, winter. Binnen/buiten. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wanneer degene die de workshop geeft kan. En wanneer er een lokatie beschikbaar is. Bovendien moet de ene activiteit ook weer niet te kort na of voor een andere Smiles activiteit zijn.

Een paar maanden

Het organiseren van een activiteit van begin tot eind duurt meestal wel zo’n 3 tot 4 maanden, dus meestal beginnen we ruim van tevoren.

We vragen eerst of degene waar de de activiteit mee willen doen wanneer die kunnen, dan hebben we alvast een datum. Meestal hebben wij wel een voorstel voor een datum, of een paar data in gedachten. Vervolgens gaan we zoeken naar een lokatie en vragen wanneer die beschikbaar zijn. Onze activiteiten zijn bijna altijd op een zondag, zodat zoveel mogelijk kinderen kunnen komen. Door de week is er natuurlijk school en op zaterdag hebben veel kinderen sport of iets anders te doen.

Met een datum en een lokatie komen we al een heel eind! We kijken wat er nog meer geregeld moet worden. Zo ongeveer 6 tot 8 weken voor de activiteit sturen we de uitnodiging rond. Daarna regelen we gebarentolken en als het nodig is vrijwilligers en kunnen we de details gaan regelen. Waar moeten we allemaal aan denken? Dat is soms best veel, maar na bijna 17 jaar Smiles komt dat meestal wel goed.

De allerleukste dagen

Het aller- aller- allerleukste aan Stichting Smiles en alles regelen is natuurlijk als we jullie, de kinderen, weer zien. We vinden het altijd zo gezellig! Lekker knutselen, muziek maken, foto’s maken, sporten of dieren aaien, we genieten er iedere keer weer van! Dus eh, als het weer november is gaan bij ons de grote glimlachen op. Wat mogen we nu weer verzinnen?

Survival Toughground Stichting Smiles Survival Toughground Stichting Smiles

Potje rolstoelbasketbal met Tony