Zeilen – 2008

Eind: April 20, 2008 @ 17:00

Plaats: Muiden

Zeilen –  2008

Op zondag 20 april 2008 zijn wij gaan zeilen met 13 jongeren met een chronische nierziekte.

Vanaf half 10 ‘s ochtends kwamen de eerste jongeren aan op de zeiltjalk De Lis. Iedereen kwam aan boord met zijn ouders en kon rustig de tjalk bekijken en een kopje koffie of thee drinken.
Iets na 10-en werd het tijd om te vertrekken en moesten alle ouders van boord. Ook de fotograaf en de journalist van de Gooi- en Eembode moesten, na het interview en het maken van wat foto’s, het schip verlaten.

Terwijl De Lis langzaam uit de haven van Muiden vertrok, met haar kapitein aan het roer, werden de ouders uitgezwaaid.

Eenmaal aan boord moest er hard gewerkt worden! Toen we de haven uit waren, moesten de zeilen worden gehezen. Iedereen hielp mee en de spierballen werden aan het werk gezet. En met zijn allen lukte het om de enorme zeilen omhoog te krijgen.

Verder was er gelukkig ook genoeg tijd tussendoor om even bij te komen. Iedereen kreeg lekker een warm kopje thee, want hoewel het zonnetje heerlijk scheen, was het op het water nog best fris.

Nadat we een flink stuk over het IJsselmeer waren gevaren, was het alweer tijd voor de lunch. De soep werd opgezet en de broodjes werden gesmeerd. Thea, onze keuken-koniging, werkte hard om er iets lekkers van te maken. Iedereen at zijn buikje vol – de broodjes en soep gingen helemaal op! – en had zo voldoende energie om er weer tegenaan te gaan. Na de afwas was het dan ook tijd om weer naar het dek te gaan.

Weer werden de zeilen gehezen en na een tijdje gingen we overstag (omkeren tegen de wind in). Er waren ook een paar jongeren die het roer wel durfde over te nemen. En met de juiste tips van de kapitein, stuurden zij het schip in de goede richting: naar het Fort eiland Pampus.

Nadat we rustig richting Pampus voeren en ondertussen van het zonnetje konden genieten, werd het tijd voor een rondleiding.

Het was behoorlijk druk bij Pampus, want het was hun openingsweekend. Onze gidsen – Dolf en Nico – maakte er een leuke en grappige rondleiding van! Ze vertelden wat er allemaal gebeurd was op Pampus en waar alle vertrekken voor werden gebruikt in bv de Tweede Wereld Oorlog. Ook zijn we met zijn allen door de ‘donkere tunnels’ gelopen. “Iets dat je de rest van je leven niet zult vergeten”, zeiden de gidsen 😉

Na 1,5 uur was onze rondleiding afgelopen en waren we goed geinformeerd. Het was wel lekker om na de koele en donkere ruimtes weer in het warme zonnetje te staan.

We namen afscheid van de geestige gidsen en stapten weer op De Lis. Tijd om weer een stukje over het IJsselmeer te varen en rustig aan terug te gaan naar de haven van Muiden.

Om ongeveer 17:30 kwamen we weer aan in de haven en stonden de ouders alweer te wachten op hun kroost.

Stichting Smiles wil de volgende mensen en instellingen heel hartelijk bedanken voor het mogelijk maken van deze geweldige dag!!

Leon, Yannick en Thea, van zeiltjalk De Lis
www.delis.nl
voor de mooie dag en de scherpe prijs!

Fort eiland Pampus
www.pampus.nl
voor het gratis bezoek en de rondleiding

Bakkerij P+E Stricker, in Muiden
www.muidenvesting.nl/winkels_stricker.asp
voor de gedoneerde broodjes

Trendy Candy
www.trendycandy.nl
voor de gedoneerde zakjes snoep

EN AL ONZE DONATEURS EN SPONSORS !