Visuele Muziek – voorjaar 2009

Begin: March 1, 2009 @ 8:00

Eind: May 31, 2009 @ 8:00

Visuele Muziek – voorjaar 2009

Dit voorjaar 2009 hebben wij een heel bijzonder en mooie project mede mogelijk gemaakt: Visuele Muziek.
Op 8 scholen door heel Nederland zijn in totaal 10 workshops Visuele Muziek gegeven.
In samenwerking met 1.2.Communicate hebben wij ongeveer 200 dove, slechthorende en horende kinderen in aanraking gebracht met dit concept.

Wat is Visuele Muziek?
Muziek is een belangrijk element in ieders leven. Het geeft energie, leeft met je mee of steunt je in moeilijke tijden. Maar hoe is dat als je niet kunt horen. Kan muziek dan ook iets voor je betekenen? Natuurlijk!! Wij willen met de workshop VISUELE MUZIEK laten zien dat muziek ook vertaald kan worden in Nederlandse Gebarentaal, zodat iedereen er van kan genieten! Ook doven en slechthorenden kan muziek dus raken, steunen en verblijden. De workshops Visuele Muziek maakt muziek in Nederlandse Gebarentaal begrijpelijk en laat zien waarom (visuele) muziek zo belangrijk is voor doven, slechthorenden en horenden.

In 2008 heeft Tom Uittenbogert van het bedrijf 1.2. Communicate contact met Stichting Smiles opgenomen om te kijken wat wij voor elkaar konden betekenen. Tom vertelde dat hij op dat moment druk was met het concept van Visuele Muziek aan zoveel mogelijk mensen bekend te maken. Hij wilde dit ook heel graag aan kinderen introduceren. Na een enthousiast gesprek besloten wij ons ook in te willen zetten om Visuele Muziek bekender te maken. Stichting Smiles heeft de promotie, organisatie en financiering van de 10 workshops Visuele Muziek op zich genomen.

Elke workshop begon met een uitleg van wat visuele muziek betekent. Wat is muziek? Wat is visueel? Hoe maak je een emotie duidelijk? Wat is mimiek? Kun je muziek voelen en zien? Of alleen maar horen?

Als snel konden de kinderen echt zelf aan de slag. Allereerst werd er een warming-up gegeven voor Kimberly – de assistente van Tom. Alle spieren werden lekker warm en los gemaakt. Daarna werd er een liedje uitgekozen en werd de tekst doorgesproken. Deze tekst werd vervolgens – in kleine groepjes – omgezet naar gebaren en beweging.
Voor sommige kinderen ging dat makkelijk; zij spreken altijd met gebaren. Voor andere (horende en slechthorende) kinderen was het helemaal nieuw. Zij vonden het erg spannend om gebarentaal te leren en te gebruiken. Vervolgens werd er met de tekst, de gebaren en de mimiek geoefend.

Het was mooi om te zien hoe de kinderen langzaamaan steeds meer gewend raakten aan de bewegingen en de gebaren op muziek. Hun verlegenheid smolt als sneeuw voor de zon. Het enthousiasme van Tom en Kimberly was erg aanstekelijk! De kinderen die de muziek niet konden horen werden geholpen met de timing, zodat alles gelijk liep met de muziek.

De workshop werd afgesloten met een presentatie door de kinderen, van het uitgekozen liedje. Deze presentatie werd gefilmd en daarna met veel plezier teruggekeken. Klik hier om een van de filmpjes te bekijken.

Het was bijzonder om te zien hoe de kinderen een nieuwe manier van muziek luisteren / muziek ervaren hebben geleerd. Ook hebben zij geleerd dat als je niet of slecht kunt horen dat je dan nog steeds ontzettend kunt genieten van muziek!

Wegens succes hebben wij besloten met 1.2. Communicate om dit project voort te zetten. Ben jij geinteresseerd om een workshop Visuele Muziek op jouw school of vereniging mee te maken? Klik hier en vul het aanmeld formulier in.

Stichting Smiles wil de volgende mensen en instellingen heel hartelijk bedanken voor het mogelijk maken van deze geweldige workshops!
Speciale dank aan:
Tom Uittenbogert en Kimberly Hendriks
Voor hun enthousiasme, inzet en inspiratie!

Alle kinderen die hebben meegedaan aan de workshops
voor hun inzet, enthousiasme en lef
————————–
Onze project sponsors: