Speurtocht – 2010

Eind: April 16, 2010 @ 15:00

Plaats: Amsterdam

Speurtocht – 2010

Op vrijdag 16 april 2010 organiseerden wij een speurtocht bij Signis; een school voor dove kinderen en kinderen met ernstige spraak-taal moeilijkheden:

De speurtocht was compleet bedacht, uitgewerkt en uitgevoerd door een hele bijzondere vrijwilliger van Stichting Smiles: Lucienne van Herrikhuyzen. Het idee ontstond in het kader van onze Vrijwilligers Initiatieven en haar idee werd gekozen om uitgevoerd te worden. Omdat Lucienne zelf gebarentaal kan en geintereseerd is in de dovencultuur, leek haar idee ons uitermate geschikt om uit te voeren voor dove en slechthorende kinderen. De link met Signis was al snel gelegd en zij waren erg enthousiast. Lucienne pastte alles specifiek toe op de kinderen die zouden gaan deelnemen. Dat waren 25 kleuters van 4 a 5 jaar.

De dag begon met het klaarzetten van alle benodigdheden. Gelukkig waren 2 nichten en een vriendin van Lucienne en 2 tolken ook aanwezig om de dag soepel te laten verlopen. Nadat alles was klaargezet, kwamen de kinderen de aula binnen en konden zij beginnen met het maken van hun eigen poppen. Het beschilderen van de waterflesjes was een groot feest en veel geklieder en geplak. Terwijl de kinderen lunchte, konden de flesjes drogen in een lange rij. Lucienne vertelde alle kinderen een mooi verhaal over een toverspreuk die fout gegaan was en alle kinderen moesten helpen met de juiste toverspreuk om alles weer goed te maken!

Na de lunch maakten de kinderen in groepjes hun eigen knapzak mooi, met lijm, glitters en stiften. Daarna gingen de groepjes om de beurt de onderdelen doen; we gingen een kamer van het kasteel bouwen met bekers, bijzondere dieren tekenen, een geheugenspel doen, een toverstokje maken, allemaal dingen die nodig waren om een toverspreuk te maken! Toen de belangrijkste onderdelen verzameld waren, bedacht ieder groepje een eigen toverspreuk die zij aan de groep lieten zien. En doordat iedereen zo goed zijn best had gedaan, werkten de toverspreuken en was alles weer goed!

Wij willen Lucienne van Herrikhuyzen ontzettend bedanken voor dit geweldige idee en het vele werk dat zij erin heeft gestoken om de kinderen een onvergetelijke dag te geven.

Ook bedankt aan de vrijwilligers: Irene, Cristina, Jorrien, Leanne en Rebecca.

Oticon en Salon Sanador ontzettend bedankt voor het financieel mogelijk maken van deze bijzondere dag.

Pritt bedankt voor het bijdragen aan de knutselspullen.

Marleen en alle medewerkers van Signis bedankt voor de inzet.