Samen Smiles VIII – 2010

Eind: June 19, 2010 @ 15:00

Plaats: Almere

Samen Smiles VIII – 2010

Op woensdag 16 en vrijdag 19 juni 2010 hebben wij ons 8ste Samen Smiles Integratie Project georganiseerd:

21 kinderen van de reguliere school Het Palet ontmoetten tijdens dit project 76 kinderen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking van de speciale scholen De Trappenberg / De Weerga in Almere.

Deze scholen namen voor het derde achtereenvolgende jaar deel aan dit integratie project.

LESDAG
Op woensdag vond de lesdag plaats. De kinderen van Het Palet werden welkom geheten door de directeur van de Trappenberg / De Weerga. Er volgde een korte uitleg over de school en daarna werden de kinderen in groepjes van 2 a 3 naar de klas gebracht waar ze de dag zouden gaan meedraaien.

In de klas maakten de kinderen kennis met elkaar. 2 Kinderen van Het Palet hadden al eens eerder meegedaan met dit project en dus de school en kinderen als eens gezien. Maar voor de rest van de klas van de reguliere school uit Almere, was het helemaal nieuw. In de klas werden de naamstickers, die de kinderen voor elkaar hadden versierd, uitgedeeld. In een kringgesprek werden allerlei zaken besproken, zoals school, hobbies, huisdieren en sport. Op deze manier ontdekten de kinderen wat er anders was, maar ook welke overeenkomsten zij hebben.

Als er een kind van De Trappenberg / De Weerga gedurende de dag naar logopedie of fysiotherapie moest, ging er een kind van Het Palet mee. Wat gebeurt er tijdens zo’n therapie, en waarom heeft iemand dat nodig?

Het ijs brak langzaam en de verlegenheid werd steeds minder. Op het schoolplein in de pauze werd er dan ook lekker samen gespeeld en ook de rolstoelen en fietsen mochten geleend worden door de gastkinderen. Hoe is het om daar in te zitten?

Ook na de pauze in de les konden de kinderen van Het Palet een klein beetje ervaren hoe het is om bepaalde lichamelijke beperkingen te hebben. Er werd bv een blok onder de schoen vastgemaakt om te ervaren hoe het is om moeilijk te lopen. En er werden werkjes gedaan terwijl je een dun sjaaltje moest vasthouden in de hand. Hoe voelt het om die constante spierspanning in je hand te hebben en maakt dat het moeilijker om bepaalde taakjes te doen?

SPORTDAG
De sportdag begon op vrijdag om 9 uur. Alle kinderen hadden elkaar weer gevonden en stonden te trappelen om samen te gaan sporten.
Er waren diverse onderdelen klaargezet, in de gymzaal en buiten: een luchtkussen, een parachutespel, een blinddoek parcoursje, blikgooien, een rolstoelrace, touwtrekken en nog veel meer.

De kinderen waren in gemixte groepjes verdeeld. Iedereen begon bij een ander onderdeel en draaide elk kwartier door. Er werd fanatiek gerend, gegooid, gerold en gesprongen! Na een uurtje was het tijd om even bij te komen… In elke klas stonden bekertjes en een grote kan met limonade klaar, met iets lekker erbij. De kinderen kwamen even op adem.

Rond 10:30 kon de tweede ronde beginnen. De kinderen gingen verder met de spellen en werden begeleid door enthousiaste leerkrachten, ouders en leerlingen van de hoogste klassen. Aan de glimlachen te zien had iedereen veel lol samen.

Terug in de klas at iedereen zijn boterham en werd het vochtgehalte bijgewerkt. Omdat iedereen zo goed had samengewerkt, kreeg iedereen een oranje rugzakje met een welverdiende diploma-kleurplaat erin.

Wij hebben weer enorm genoten van dit project en zijn trots op de kinderen die zich naar elkaar hebben opengesteld en elkaar beter hebben leren kennen. Wij hopen dat iedereen er net zo van heeft genoten!

Stichting Smiles wil graag de volgende mensen en instellingen heel hartelijk bedanken voor het mede mogelijk maken van deze geweldige dagen:
Alle kinderen
voor hun enthousiasme, creativiteit en durf

Alle leerkrachten
voor hun enthousiaste deelname en motivatie
en met name Christa, Joyce en Shanna

CarWise

Van Westrhenen Makelaardij

Al onze vaste sponsors en donateurs
voor het financieel mogelijk maken van dit project

———-

Drukkerij en Printservice De Toekomst