Samen Smiles VII – 2009

Eind: November 20, 2009 @ 15:00

Plaats: Amsterdam

Samen Smiles VII – 2009

Op donderdag 19 en vrijdag 20 november 2009 hebben wij ons 7de Samen Smiles Integratie Project georganiseerd:
15 kinderen van de reguliere school De Barbaraschool ontmoetten tijdens dit project 31 dove en slecht horende kinderen van de speciale school Signis, in Amsterdam.

LESDAG
Op donderdag 19 november vond er een lesdag plaats. Om 9 uur stonden de kinderen van De Barbaraschool vol enthousiasme te wachten op de bus die hen naar Signis zou brengen. Na een ritje van 20 minuten arriveerden zij en werden ze hartelijk ontvangen door de leerkrachten en leerlingen van Signis. In de kantine werd het programma doorgenomen en werden de kinderen van De Barbaraschool verdeeld over 3 klassen. Iedereen liep naar het klaslokaal en de dag kon beginnen.

Natuurlijk was iedereen wel zenuwachtig, maar het ijs werd snel gebroken toen de kinderen een leuk naamspelletje gingen spelen. De kinderen van De Barbaraschool hadden een week voor dit project een korte introductie gekregen in gebarentaal en hadden dus kunnen nadenken over een naamgebaar. [naamgebaren worden gebruikt door dove en slechthorende mensen om niet elke keer als je over mensen praat of naar ze verwijst, hun hele naam te moeten spellen. Naamgebaren zijn meestal gebaseerd op hobbies of bijzonderheden van de betreffende persoon]

Naamgebaar Lisa
Dit gebaar is gebaseerd op: Lisa is een vrolijk persoon en zij werkt voor Smiles.

Gedurende de hele lesdag deden de kinderen samen taken en opdrachtjes en gingen de gastkinderen zelfs mee naar logopedie.
Tijdens logopedie oefende een meisje van Signis met haar uitspraak. De gastkinderen die mee waren om te leren wat logopedie was, mochten om de beurt vertellen welk woord zij zei. Het meisje van Signis praatte zo goed, dat zij alle woorden goed konden verstaan. Dat motiveerde haar natuurlijk ook extra om goed te blijven oefenen.

Ook was er in de klas tijd voor vragen en opmerkingen, want alle kinderen waren erg nieuwsgierig over elkaar. Zo werd er bijvoorbeeld gevraagd: “Is doof zijn eigenlijk erg?”

Om 14:00 uur moesten de kinderen van De Barbaraschool weer weg, maar gelukkig zou iedereen elkaar de volgende dag weer zien…

VOETBALDAG
Op vrijdag 20 november vond de voetbaldag plaats. Alle kinderen die elkaar de dag ervoor hadden ontmoet, onmoetten elkaar weer op het voetbalveld van SV De Meer. Daar had Suzanne (oa. trainer) en heel programma voor de kinderen opgesteld. Eerst werden er allerlei opdrachten gedaan in gemixte groepen. Er werd vooral aandacht besteed aan het communiceren met elkaar en met de scheidsrechter. Deze was met zowel een fluitje als een vlag uitgerust. De kinderen renden enthousiast heen en weer en genoten van het herfstzonnetje.
Voor de pauze werden alle kinderen in 2 groepen verdeeld: de jongens en de meisjes. Ze gingen penalties nemen! Ze bleven schieten totdat er 1 iemand overbleef die alsmaar raak schoot. Nadat de winnaars werden gefeliciteerd met gejuich en geklap, was het tijd voor de lunch. Iedereen had natuurlijk enorm veel trek en moest even bijtanken voor de laatste ronde.

Na de lunch was het tijd voor een toernooitje. We begonnen met 8 teams en eindigde met 1 – trots – winnend team.

Terug in de kantine dronken we nog een lekkere fristi en aten we een koek. Er werden certificaten uitgedeeld aan de scholen en de voetbalvereniging als dank voor hun deelname, en alle kinderen ontvingen een welverdiende gouden medaille.

Wij hebben weer enorm genoten van dit project en zijn trots op de kinderen die zich naar elkaar hebben opengesteld en elkaar beter hebben leren kennen. Wij hopen dat iedereen er net zo van heeft genoten!

Stichting Smiles wil graag de volgende mensen en instellingen heel hartelijk bedanken voor het mede mogelijk maken van deze geweldige dagen:
Alle kinderen
voor hun enthousiasme, creativiteit en durf

Alle leerkrachten
voor hun enthousiaste deelname en motivatie

SV de Meer
en met name Suzanne Bakker voor de organisatie en uitvoering van de voetbaldag

Orissa Oldenburger
voor de leuke introductie in gebarentaal, voor de kinderen van De Barbaraschool

Alle tolken
voor hun inzet op beide dagen

Rabobank Amsterdam