Samen Smiles VI – 2009

Eind: June 12, 2009 @ 15:00

Plaats: Almere

Samen Smiles VI – 2009

Op woensdag 10 en vrijdag 12 juni 2009 hebben wij ons 6de Samen Smiles Integratie Project georganiseerd.:
Nadat het project vorig jaar in Almere een succes was, wilden alle betrokken scholen graag nog een keer meedoen!

Daarom hebben we voor de tweede maal op de speciale scholen De Trappenberg en De Weerga, een klas van de reguliere school Het Palet op bezoek gehad.

LESDAG
Enkele van de kinderen die vorig jaar op bezoek waren gekomen op de speciale scholen, waren er dit jaar weer bij. Maar de meeste kinderen van Het Palet ervaarden dit project voor het eerst. We begonnen weer met een lesdag, waarbij de kinderen van Het Palet werden verdeeld over 7 klassen. In de klas werd er een kringgesprek gehouden en leerden de kinderen elkaar rustig aan kennen. Er werd gesproken over de verschillen tussen een reguliere en speciale school, de kinderen konden over zichzelf vertellen, ervaringen uitwisselen en vragen stellen. Ook mochten de kinderen van Het Palet zich inleven door in een rolstoel te rijden, of door gebruik te maken van een deels afgeplakte bril, met handschoenen aan proberen je veters te strikken, de hele dag met oordopjes in te lopen. Zo kregen zij een klein beetje een indruk hoe het is om met een beperking te leven.

Alle kinderen vonden het erg gezellig en hebben veel van elkaar geleerd! Ze waren erg blij elkaar 2 dagen later bij de sportdag weer te mogen ontmoeten.

SPORTDAG
Op vrijdag 12 juni vond de sportdag plaats. Alle 96 kinderen die eerder aan de lesdag meededen, konden zich op deze dag gezamelijk lekker uitleven op allerlei leuke, sportieve onderdelen. Er was een heel parcours uitgezet met afwisselende onderdelen: een springkussen, touwtrekken, blikgooien, supershooters, rolstoel-estafette, Anna Maria koekoek en een blindegeleidenspel.

‘s Ochtend gingen alle kinderen van Het Palet weer naar de klas waar zij ook op woensdag op bezoek waren geweest. Met de klas liepen de kinderen naar de onderdelen. Om 9 uur klonk de toeter en mocht iedereen aan zijn eerste onderdeel beginnen. Er werd vol energie en met veel enthousiasme aan de eerste onderdelen begonnen. Het zonnetje scheen heerlijk en veel onderdelen waren daarom buiten opgesteld. De kinderen hadden veel plezier met elkaar en nadat de toeter weer had geklonken, was het tijd voor het volgende onderdeel. Na 4 onderdelen was het tijd om even uit te rusten en lekker iets te drinken en te eten.

Om 10:30 was het tijd voor de tweede ronde!! Weer hadden de kinderen veel lol. Alle onderdelen werden succesvol afgerond en iedereen werkte goed samen.

Aan het einde van de sportdag arriveerde er een zeer speciale gast: Maaike Smit. Zij is rolstoeltennister en heeft een gouden medaille gewonnen tijdens de Paralympics in Athene! Allereerst vertelde zij iets over zichzelf, over rolstoelgebonden zijn en over tennissen. Daarna deelde zij de welverdiende diploma’s uit aan alle kinderen die hadden meegedaan aan ons Samen Smiles project.

Wij hebben enorm genoten van alweer ons 6de Samen Smiles project. We hopen dat alle kinderen ook genoten hebben en weer veel hebben geleerd!

Stichting Smiles wil de volgende mensen en instellingen heel hartelijk bedanken voor het mogelijk maken van deze geweldige dagen!
Alle kinderen
voor hun inzet, openheid en goede samenwerking

Alle leerkrachten en hulpouders van de deelnemende scholen
in het bijzonder Christa, Anneke en Shanna