Samen Smiles V – Scouting Dag 2009

Eind: April 18, 2009 @ 17:00

Plaats: IJsselstein

Samen Smiles V – Scouting Dag 2009

Op zaterdag 18 april 2009 hebben wij alweer ons 5de Samen Smiles Integratie Project georganiseerd:
Op deze dag brachten wij kinderen met DownSyndroom samen met kinderen van de scouting Nico Steenbeek, om plezier te maken en meer over elkaar te leren.

Rond 13:45 kwamen alle kinderen aan bij de scouting Nico Steenbeek in IJsselstein. Het zonnetje scheen heerlijk en alle onderdelen van deze scouting-dag stonden al klaar. Terwijl alle vrijwilligers werden ingelicht over de onderdelen waar zij zouden helpen, arriveerden de kinderen en genoten lekker van het zonnetje op het mooie buiten-terrein van de scouting.

Om 14:00 begon de activiteit met het openingslied van de Esta’s. Dit lied wordt elke keer gezongen voordat de scouts met hun activiteiten beginnen. Vervolgens werden de kinderen van de scouting en de kinderen met DownSyndroom gemixd in teams ingedeeld.

Het parcours bestond uit 8 onderdelen:

1. spijkerbroek hangen
2. een mattenrace
3. een geheugenspel
4. spijkerpoepen
5. zaklopen
6. toren bouwen van plastic bekertjes
7. een evenwichtsbalk
8. een ruik/voel/proef onderdeel
De meeste onderdelen waren naar buiten verhuisd in verband met het heerlijke weer. Alle groepjes moesten langs alle onderdelen om daar een sleutel te verdienen. Als de opdracht goed werd afgerond, was de sleutel verdiend. Sommige onderdelen waren een groeps-activiteit, en andere werden door 1 kind van de groep gedaan. Vooral het samenwerken ging erg goed!

De kinderen hadden veel plezier en waren erg creatief. Er werd bijvoorbeeld op veel verschillende manieren over de evenwichtsbalk gelopen en met de mattenrace werd er erg goed samengewerkt en moedigden de kinderen elkaar aan.

Nadat alle kinderen alle onderdelen succesvol hadden afgerond, werden de gewonnen sleutels ingeleverd. Voor elke sleutel ontvingen zij een woord. Alle woorden samen omschreven een plek op het terrein waar hun schat lag. Samen met hun groepje renden de kinderen naar de plek en vonden daar een doosje. Nog gesloten, werd het meegenomen naar de vuurkuil waar op elk team werd gewacht. Toen iedereen zijn schat had gevonden en bij de vuurkuil zat, mochten de doosjes worden opengemaakt. Er zat voor iedereen een goude medaille in. Welverdiend!

We sloten af met de eindgroet van de Esta’s. In een grote kring schudden we elkaar de hand en wensten wij elkaar een heel fijn weekend.

Het was een erg leuke dag en wij hopen dat iedereen het erg naar zijn zin heeft gehad! Tot de volgende keer!