Samen Smiles IV – 2009

Eind: February 26, 2009 @ 15:00

Plaats: Haarlem

Samen Smiles VI – 2009

Op woensdag 25 februari en op donderdag 26 februari 2009 vond ons vierde Samen Smiles Integratie Project plaats:
Een klas van 27 kinderen van de reguliere school De Haarlemse Montessori School ging op bezoek bij de Mytylschool De Regenboog; een speciale school voor kinderen met een lichamelijke of meervoudige beperking.

LESDAG
De 27 kinderen van De Haarlemse Montessori School werden op de eerste dag van het project om 8:45 ontvangen op de Mytylschool De Regenboog. Allereerst werd er iets over de Mytylschool verteld en daarna werden de kinderen in 5 groepjes verdeeld. Deze 5 groepjes werden ieder naar een klas gebracht van De Regenboog. In de klas nam de leerkracht het over. De kinderen werden welkom geheten en konden aanschuiven.
Sommige klassen begonnen meteen met een kringgesprek. De kinderen konden zichzelf voorstellen en iets over zichzelf vertellen. Er werd ook gesproken over de reden waarom de kinderen van De Regenboog op deze speciale school zaten. Zij vertelden over hun handicap en er konden ook vragen worden gesteld. Verder werd er les gegeven en konden de kinderen samen hun sommetjes of taalopdrachten doen.

Ook werden er rondleidingen gegeven door de kinderen van De Regenboog. In een klein groepje werd er door de school gelopen en werden er verschillende ruimtes laten zien. “Hier wordt fysiotherapie gegeven en hier ergotherapie”.
Ook werd er een kijkje genomen bij het zwembad en het kamertje waar een logopediste werkte met verschillende kinderen.

Tijdens de kleine pauze werd er gezamelijk op het schoolplein gespeeld.
En om 12:00 uur was het alweer tijd voor de kinderen van De Haarlemse Montessori School om ‘tot morgen’ te zeggen. Iedereen keek erg uit naar de sportdag!

MEDIA
Tijdens de lesdag werd er de gehele tijd gefilmd door het SBS 6 programma Hart van Nederland. Op vrijdag 27 februari is er een leuk item uitgezonden.
KLIK HIER om het filmpje te bekijken (vanaf 9.29 minuten).

Op de sportdag was het Haarlems Dagblad aanwezig om foto’s te maken en een stukje te schrijven. Dit artikel verscheen op vrijdag 27 februari in de krant en staat binnenkort hier.

SPORTDAG
Rond 9:45 arriveerde er een hele grote bus en 5 kleinere busjes met alle kinderen van De Regenboog en hun rolstoelen en looprekken. Op hetzelfde moment arriveerde er ook een stoet auto’s met daarin de kinderen van de Montessori School. We verzamelden in de kantine en er werd limonade uitgedeeld. Er werd een korte uitleg gedaan door de gymdocent van De Regenboog over de sportdag. Al snel begonnen de kinderen luidkeels te roepen: “Wij willen sporten, wij willen sporten!!”.
Ze hadden er dus veel zin in!

In de sporthal stonden alle onderdelen al opgesteld: een estafette parcours, een rolstoel parcours, een blind-volleybal veld, een luchtkussen, een hockey-veldje, behendigheidsspelletjes en een rolstoel-hockey veld. Alle kinderen werden gewezen naar het eerste onderdeel waar zij zouden beginnen. Daar lagen t-shirts klaar met hun naam erop. Toen de toeter blies, begonnen de kinderen te juichen en ging de sportdag van start! Na ongeveer 20 minuten klonk de toeter weer en was het tijd om te wisselen van onderdeel. De kinderen hadden het erg naar hun zin en er werd met veel plezier gesport en gespeeld!

Na een korte pauze met drinken en lekkers in de kantine ging de sportdag weer verder. Maar om 12:20 klonk het eindsignaal en verzamelden we weer in de kantine. Sommige kinderen waren erg verdrietig dat het was afgelopen, maar anderen waren al wel flink moe van alle onderdelen. In de kantine werd iedereen bedankt en werden er gouden medailles uitgedeeld aan alle kinderen, voor hun inzet, openheid en goede samenwerking. De scholen kregen een certificaat uitgereikt voor hun deelname aan het project.

Alle kinderen liepen richting de parkeerplaats en namen afscheid van elkaar. Het was tijd om te gaan…

Wij hopen dat alle kinderen twee leuke dagen hebben beleefd, waarin ze veel plezier hebben gehad en nieuwe dingen hebben geleerd!
Stichting Smiles wil de volgende mensen en instellingen heel hartelijk bedanken voor het mogelijk maken van deze geweldige dagen!

Alle kinderen van De Mytylschool De Regenboog en De Haarlemse Montessori School voor hun inzet, openheid en goede samenwerking.

Alle deelnemende leerkrachten en hulpouders.
Zonder hun inzet en motivatie had het nooit zo’n geslaagd project kunnen worden!
Met speciale dank aan Petra, Femke, Laurien, Terry, Karen en GertJan!
—————

De Initiatieven

al onze donateurs

—————