Samen Smiles III – 2008

Eind: December 12, 2008 @ 15:00

Plaats: Amsterdam

Samen Smiles III – 2008

Op woensdag 10 december en op vrijdag 12 december 2008 vond ons derde Samen Smiles Integratie Project plaats:

Een klas van 21 kinderen van de reguliere school De Lidwina School ging op bezoek bij de Mytyl – Tyltylschool; een speciale school voor kinderen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking.

LESDAG
Op woensdag 10 december vond er een lesdag plaats bij de Mytyl – Tyltylschool in Amsterdam. De 21 kinderen van de Lidwina School sprongen om 8:30 op de fiets om om 9:00 te arriveren bij De Mytyl – Tyltylschool.

Enthousiast, maar koud, liepen de klas naar binnen en werden zij daar verwelkomd door kinderen en leerkrachten. Nadat iedereen in het juiste klaslokaal zat, kon de dag beginnen. Alle gastkinderen begonnen nogal stilletjes en verlegen, maar daar zou al snel verandering in komen…

Er werd rustig aan kennis gemaakt en met elkaar gesproken. De versierde naamstickers werden uitgewisseld en iedereen kreeg een maatje. Vervolgens kregen de gastkinderen een rondleiding door de school en konden zij allerlei vragen stellen. Er werd verteld over de aanwezige dokter, fysiotherapeut en ergotherapeut. Ook de werkplaats werd bezocht waar al het materiaal (rolstoelen, spalken e.d.) wordt onderhouden. Daarnaast brachten de kinderen een bezoekje aan het zwembad. Er waren veel nieuwe dingen te zien die de kinderen van De Lidwina School niet gewend zijn om op school te hebben.
Na een korte drink- en snackpauze was het tijd voor les. De kinderen gingen mee met hun maatje naar handarbeid, godsdienst en gym.

De kinderen waren aan het einde van de dag al helemaal aan elkaar gewend en er waren ook al vriendschappen ontstaan… Helaas was het tijd voor de gastkinderen om om 12:00 uur weer terug naar De Lidwina School te fietsen. Veel kinderen wilden helemaal niet weg, maar gelukkig zou iedereen elkaar vrijdag weer zien!

SPELLETJESDAG
Op vrijdag 12 december was er een spelletjes dag. Deze werd gehouden op de Lidwina School. Om 9:45 arriveerden er 5 busjes met de kinderen van de Mytyl – Tyltylschool erin. Binnen stonden alle spelletjes al opgesteld, maar eerst werd iedereen voor een welkomstwoord en een korte uitleg in de aula verwacht. Daar werden ook t-shirts uitgedeeld die de kinderen na deze dag mochten houden als cadeau.

In een aparte speelzaal stonden 9 spellen opgesteld. Ieder maakte een groepje van ongeveer 6 kinderen en koos een spel om te beginnen. Toen ging de tijd lopen en werd er druk gespeeld. Elke 12 minuten ging de kookwekker af en was het tijd om naar het volgende spel te gaan. Tussendoor was er weer even tijd voor een drankje en iets lekkers, waarna er weer druk werd verder gespeeld. Er waren heel veel verschillende spellen, zoals een haakse sjoelbak, een knikkerspel en een voelspel.

Aan het einde van de ochtend was het nog tijd voor een laatste cadeau… De leerkrachten van beide scholen kregen een certificaat voor hun deelname aan het Samen Smiles project. En alle kinderen kregen een gouden medaille voor hun inzet, openheid en goede samenwerking!

Om 12:30 was het weer tijd voor de kinderen van De Mytyl – Tyltylschool om terug te gaan naar hun eigen school. Er werd afscheid genomen en terwijl de 5 busjes weer terug naar Amsterdam ZuidOost reden, zwaaiden alle kinderen van De Lidwina School ze uit.

Wij hebben het vermoeden dat dit niet de laatste keer is geweest dat deze kinderen elkaar zien….

Stichting Smiles wil de volgende mensen en instellingen heel hartelijk bedanken voor het mogelijk maken van deze geweldige dag!

Alle kinderen van De Mytyl – Tyltylschool en De Lidwina school
voor hun inzet, openheid en goede samenwerking.

Alle deelnemende leerkrachten en hulpouders
zonder hun inzet en motivatie had het nooit zo’n geslaagd project kunnen worden!
Met speciale dank aan Joke en Afra!

ONZE SAMEN SMILES PROJECT SPONSORS

—————

De Initiatieven

NIB Holding