Samen Smiles II – 2008

Eind: June 18, 2008 @ 15:00

Plaats: Amsterdam

Samen Smiles II – 2008

Op woensdag 18 juni 2008 vond onze 25ste activiteit plaats!

Vol trots organiseerden wij deze dag een voetbal activiteit voor dove en horende kinderen.
Om 13:00 uur stond er een grote touringcar voor de deur van de school Signis in Amsterdam. 9 Kinderen en hun leerkracht stapten in om naar de voetbalvelden van S.V. De Meer te rijden.
Daar aangekomen werden wij ontvangen door de trainer Hans en het elftal waarmee wij gingen trainen en spelen.

Na een korte uitleg van de activiteit, werden de kinderen opgedeeld in gemixte groepjes en werden er diverse trainings oefeningen gedaan. Iedereen moest natuurlijk een beetje aan elkaar wennen.
En praten met elkaar was ook niet zo makkelijk.
Gelukkig waren er twee tolken aanwezig die iedereen konden helpen om de communicatie makkelijker te laten verlopen.

Gebaren
Na de oefeningen namen wij even de tijd voor een kringgesprek. Hier konden de kinderen aangeven wat ze tijdens de oefeningen hadden ervaren. Zagen zij verschillen en overeenkomsten in de manier van spelen en in de manier van communiceren? We bespraken verschillende manieren waarop de kinderen elkaar dingen duidelijk konden maken en al snel spraken we gebaren af die je tijdens het voetballen goed kunt gebruiken.
Het was in ieder geval ook duidelijk dat het heel handig is om zoveel mogelijk naar elkaar te kijken en duidelijke gebaren met je lichaam te maken. Nu gingen de kinderen – om te oefenen – even een klein potje voetbal spelen, waarbij je dus niet je stem of je oren mocht gebruiken. De afgesproken gebaren werden gebruikt, voor bijvoorbeeld ‘vrije trap’, een bal die over de lijn is geweest of als je wilt aangeven dat je de bal graag wilt. Het ging hartstikke goed!

Na al deze inspanning was het tijd voor wat lekkers. Wij deelden sportdrankjes en liga’s uit en iedereen rustte lekker even uit op het gras.

Maar iedereen had natuurlijk ontzettende zin om echt een wedstrijdje te spelen! De kinderen werden gemixt ingedeeld in 4 teams en het was tijd voor een toernooitje. De hesjes werden uitgedeeld en op twee kleine velden konden de wedstrijden beginnen.

Tijdens de wedstrijdjes werden er veel van de afgesproken gebaren gebruikt en werkten de kinderen heel goed samen!
Omdat we zo trots waren op hun inzet en openheid tegenover elkaar, kreeg iedereen na afloop een gouden medaille. Wel verdiend!!

De trainer Hans en leerkracht van Signis, Saskia, kregen ieder een certificaat voor hun inzet voor de bevordering van integratie van dove en horende kinderen.

Het was een leerzame dag, maar vooral ook heel leuk!
“Samen leren, Samen lol, Samen Smiles”

Stichting Smiles wil de volgende mensen en instellingen heel hartelijk bedanken voor het mogelijk maken van deze geweldige dag!

ONZE SAMEN SMILES PROJECT SPONSORS:
De Initiatieven
NIB Holding
Harrie Toonen Assurantien

Ook danken wij:

Hans Schakel
trainer en jeugd coördinator van S.V. De Meer
voor de sportieve invulling van de activiteit en zijn inzet en enthousiasme

Amsterdam Sportprijzen
voor de scherpe prijs voor de medailles

TTS
voor de scherpe prijs voor het vervoer