Samen Smiles I – 2008

Eind: June 13, 2008 @ 15:00

Plaats: Almere

Samen Smiles I – 2008

Op woensdag 11 juni en vrijdag 13 juni j.l. vond het EERSTE Samen Smiles Integratie Project plaats. Met dit project wil Stichting Smiles de onbekendheid – en daarmee ook de angst die er soms is – wegnemen die er bestaat tegenover kinderen met een beperking.

Een klas van 20 kinderen van de reguliere school Het Palet ging op bezoek bij de De Trappenberg en De Weerga; speciale scholen voor kinderen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking.

LESDAG
Op de lesdag op woensdag werden de 20 ‘gastkinderen’ verdeeld over 7 midden- en bovenbouw klassen. Op deze dag draaide ze mee met de lessen en ervaarden zij wat er anders was en wat er hetzelfde was als bij hen op school.
Iets dat anders was, waren bijvoorbeeld de bezoeken aan de fysiotherapeut. De gastkinderen gingen ook hier mee naartoe en deden mee met de oefeningen die de therapeute opgaf. Dit gebeurde één-op-één, waardoor de kinderen nader kennis met elkaar konden maken en het ijs een beetje gebroken werd. Langzaam aan raakte iedereen gewend aan elkaar. Er werden samen taakjes gedaan in de klas en later werd er samen gespeeld tijdens de pauze op het schoolplein.

Omroep Flevoland
Tijdens de gehele lesdag was er een cameraman en verslaggever van Omroep Flevoland aanwezig, om het project vast te leggen voor het Almere Nieuws. Er werden twee leerlingen geinterviewd, één van Het palet en één van De Trappenberg, om een indruk te geven wat voor effect het project op de deelnemende kinderen had.
Ben jij nieuwsgierig naar het item? Klik dan hier om het te bekijken!

Kringgesprek en Spiegelspel
Ook was er deze dag ruimte voor een kringgesprek.
Tijdens dit kringsgesprek werd er in iedere klas afzonderlijk gesproken over de beperkingen van de leerlingen: wat hebben zij, wat betekent dat en wat voor gevolgen heeft dat op hun schoolprogramma en hun dagelijkse leven? Iedereen mocht ook vragen aan elkaar stellen. Er waren zeker nieuwsgierige kinderen bij die van alles wilden weten, en op deze dag mochten zij alles vragen.
Ook werd er in de klas een spiegelspel gespeeld. Alle kinderen konden dan in de spiegel kijken en vertellen wat zij zagen. Zag iemand bv een gehoor-apparaat, dan werd er besproken waarom diegene dat draagt. En wat zou er gebeuren als je dat niet zou hebben? Aan sommige kinderen was aan de buitenkant niets anders te zien… Maar wat hadden zij dan, en waarom zaten zij dan toch op speciaal onderwijs?

Aan het einde van de dag werd er kort verteld over de sportdag die twee dagen later zou plaatsvinden. Alle kinderen hadden er enorm veel zin in en waren blij om elkaar daar weer te zien. Er waren namelijk al nieuwe vriendschappen gesloten 🙂
Tenslotte ging iedereen terug naar zijn eigen klas en gingen ook de gastkinderen nog met elkaar napraten over wat zij deze dag hadden meegemaakt en geleerd. Alle kinderen konden een verslag invullen over de dag: Wie heb je vandaag ontmoet? Wat kan ik wel en zij niet? Wat konden wij allebei goed? Wat is het leukste dat ik vandaag heb gedaan? Dit verslag konden alle kinderen mee naar huis nemen zodat hun ouders konden lezen wat er deze dag allemaal was gebeurd.

SPORTDAG
Op vrijdag 13 juni vond de sportdag plaats. Alle kinderen ontmoetten elkaar opnieuw bij De Trappenberg en De Weerga. Na een korte introductie en het uitdelen van de speciale Samen Smiles t-shirts, werd iedereen in groepjes ingedeeld en werden de nieuwe vriendschappen hervat. Er was vanalles te doen! Er waren 10 onderdelen die elk groepje moest doen. Er werd een kledingrace gedaan, er werd een sponzenspel gespeeld, er was blaasvoetbal, er werd ‘Anna Maria Koekoek’ gespeeld en er stond een enorm sprinkussen in de gymzaal. Tussendoor werd er even pauze gehouden om bij te komen van de grote inspanningen, en werd er appelsap en iets lekkers uitgedeeld. Na de pauze ging iedereen weer enthousiast verder met het parcours.

Nadat iedereen alle onderdelen succesvol en met veel plezier had afgerond, gingen de kinderen terug naar hun klas. De gastkinderen gingen ook nog even terug naar de klas waar zij waren ingedeeld om afscheid te nemen van de leerlingen van De Trappenberg en De Weerga.

De Leeuw en de Medailles
Er was een speciale gast die in de school rondliep met een cadeau voor elk kind! Zodra de klasdeur open ging en de speciale gast zijn, grote, harige hoofd naar binnen stak, werden de ogen van de kinderen heel groot….
De (EK) leeuw was op bezoek!
Hij gaf iedereen een groot compliment omdat ze zich allemaal zo goed hadden ingezet de afgelopen dagen. Iedereen had heel goed samen gewerkt en verdiende wel een cadeautje. De Leeuw deelde aan iedereen gouden medailles uit.

Stichting Smiles wil de volgende mensen en instellingen heel hartelijk bedanken voor het mogelijk maken van deze geweldige dag!!

Alle kinderen van Het Palet, De Trappenberg en De Weerga,
voor hun inzet, nieuwsgierigheid en openheid.

Alle deelnemende leerkrachten,
zonder hun inzet en motivatie had het nooit zo’n geslaagd project kunnen worden!
Speciale dank aan Christa, Joyce en Shanna.

ONZE SAMEN SMILES PROJECT-SPONSORS:

—————
De Initiatieven
NIB Holding
Harrie Toonen Assurantien
—————

Ook danken wij:

Amsterdam Sportprijzen
voor de scherpe prijs voor de medailles

Kicking Promo
voor de scherpe prijs voor de t-shirts

Ballorig Verhuur