Kinderprogramma FOSS dag – 2008

Eind: November 8, 2008 @ 17:00

Plaats: Utrecht

Kinderprogramma FOSS dag – 2008

Op zaterdag 8 november 2008 organiseerde Stichting Smiles het kinderprogramma voor de FOSS dag. Op deze dag ontvingen wij ongeveer 40 slechthorende kinderen en kinderen met spraak – taal problemen en hun brusjes:

De FOSS dag is een jaarlijks terugkerende dag voor ouders van slechthorende kinderen en van kinderen met spraak – taal problemen, waarop zij workshops kunnen volgen en onderling ervaringen kunnen uitwisselen. Dit jaar werd er voor het eerst een kinderprogramma georganiseerd. De dag vond plaats in een school in Utrecht.

Voor de kinderen van 0 tot en met 3 jaar hadden wij een rustig lokaal ingericht met allerlei kleden, knuffels en zacht speelgoed. Hier was een klein groepje kids te vinden samen met twee van onze vrijwilligers.

Verderop in het gebouw was het handarbeid lokaal vrij gemaakt voor de echte creatievelingen! De kinderen van 4 tot en met 6 jaar konden hier naar hartelust knutselen en verven. Er werden veel mooie kunstwerken gemaakt. Daarnaast konden zij geschminkt worden door onze vrijwilligers. Door het lekkere weer was het ook mogelijk om even op het schoolplein te spelen. Onze vrijwilliger Joost nam de jongens mee naar het klimrek om lekker even wat energie kwijt te raken 😉

Voor de kinderen van 7 tot en met 13 jaar was er keuze uit twee workshops: visuele muziek of theater.
De workshop visuele muziek – met haar 12 deelnemers – was gericht op het visueel maken van muziek, door middel van gebaren en lichaamsbeweging. Na een uitleg en oefening, gingen de kinderen 2 liedjes ‘vertalen’.
De workshop theater – met haar 13 deelnemers – was gericht op het instuderen van een mooi toneelstukje. De rollen werden verdeeld, er werd enthousiast geoefend en geschminkt.

Aan het einde van de dag, toen alle workshops voor de volwassenen waren afgelopen, vond er een optreden plaats van de kinderen van 7 tot en met 13 jaar.
Alle volwassenen en kinderen werden naar de grote gymzaal geleid waar zij plaats konden nemen voor het podium.

Allereerst vond het optreden van de groep ‘theater’ plaats.
De muziek werd gestart en alle kinderen waren helemaal in hun rol! Iedereen deed erg goed mee en de ouders waren erg enthousiast en trots.

Daarna vond het optreden van de groep ‘visuele muziek’ plaats. Er waren twee groepen die ieder een liedje vertolkde van Kinderen voor Kinderen. Ook hier deden alle kinderen enthousiast mee en hoewel de meesten geen gebarentaal gebruiken, hadden zij de gebaren voor het lied al snel onder de knie.

Na een luid applaus was het tijd voor iedereen om weer huiswaarts te keren. Alle kinderen kregen iets lekker mee voor onderweg.

Het was een ontzettende leuke dag! Wij hebben erg genoten en hopen dat alle kinderen het ook erg naar hun zin hebben gehad!

Stichting Smiles wil heel graag de volgende mensen en instellingen bedanken voor het mogelijk maken van deze geweldige dag:

Onze vrijwilligers: Mary, Wendy, Annemijn, Lucienne, Mieke, Dewi, Joost en Angela;

Tom Uittenbogert voor de fantastische workshop Visuele Muziek;

Nora voor de fantastische workshop Theater;

En tenslotte de organisatie van FOSS!