Duiken – 2008

Eind: February 23, 2008 @ 17:00

Plaats: Rotterdam

Duiken – 2008

Op zaterdag 23 februari 2008 hebben we gedoken met 18 dove en slechthorende jongeren, in het Oostervant zwembad in Rotterdam:

Na het succes van onze eerste duik-activiteit in 2007, hebben we besloten deze activiteit te herhalen. Dit maal met hetzelfde duikteam, maar met meer plekken beschikbaar!

Vanaf half 1 liepen de eerste deelnemers binnen. Zodra de groep compleet was, hielden wij een welkomstwoord en gaven we het woord aan het duikteam. Daarna namen zij de jongeren mee naar de theoriezalen om ze daar de fijne kneepjes van het duiken te leren. Na een half uur les, werd het tijd om de vesten, flippers, maskers en zuurstofflessen aan te trekken. Tijd om te gaan duiken!
Zodra de jongeren – in groepjes van ongeveer 4 – in het water lagen en gewend waren aan de apparatuur was het tijd om onder water te verdwijnen. Iedereen had een prive instructeur.

De familie kon meekijken in het speciaal daarvoor afgezette ‘meekijk-gedeelte’ in het grote bad, terwijl de deelnemers diverse spelletjes deden onder water, zoals schrijven, door hoepels zwemmen en darten.

De deelnemers die nog op hun beurt aan het wachten waren, en hun familie, konden lekker in het recreatiebadje – naast het grote zwembad – zwemmen en spelen.

VIP Gast
Onze speciale gast op deze dag was David Fennema; hij kreeg een persoonlijk programma aangeboden. Eerst kreeg hij prive theorieles en vervolgens had hij het zwembad helemaal voor hem alleen, terwijl de andere deelnemers bezig waren met hun theorieles. David kreeg deze speciale behandeling omdat hij niet alleen doof is, maar ook autistisch en verstandelijk beperkt. Daarom heeft het duikteam een speciaal programma opgezet waarbij David alle aandacht en rust kreeg om het duiken te leren en ervan te genieten. En dat heeft hij gedaan!! Het ging erg goed en ook toen de andere jongeren het zwembad in kwamen voelde hij zich op zijn gemak. Hij heeft zelfs een tweede keer kunnen duiken, met zijn vader en moeder erbij!

Nadat iedereen aan de beurt was geweest, werd het tijd om de kleren weer aan te doen. Terug op het droge werd er aan alle deelnemers een certificaat uitgedeeld met hun naam er op en kregen ze applaus. Een leuke herinnering aan dit avontuur. Daarnaast zullen zij een mooie verzameling van de (onderwater) foto’s toegestuurd krijgen, zodat ze deze activiteit nooit meer zullen vergeten.

We hopen dat iedereen het net zo leuk heeft gevonden als wij! Heel veel dank aan Diving Team Apeldoorn, Duikschool Divers, Recreatiecentrum Oostervant, onze tolken NGT: Maloush Kohler, Trudie Bonthuis en Karin Haerkens en de NSGK, Stinafo en de Gemeente Rotterdam voor hun financiele bijdrage.