Bezoek Joods Historisch Kindermuseum – 2005

Eind: August 10, 2005 @ 17:00

Plaats: Amsterdam

Bezoek Joods Historisch Kindermuseum – 2005

Op woensdag 10 augustus 2005 brachten wij een bezoek aan het Joods Historisch Kindermuseum met kinderen met een lichamelijk handicap:

In het jaar van de oprichting van onze stichting bezochten wij de Uitmarkt, en raakten daar aan de praat met de mensen van het Joods Historisch Museum. Zij waren erg enthousiast en wilden in de toekomst graag iets met ons organiseren. Toen Nora en ik later zelf het JHM bezochten viel ons op dat zij een erg leuk kindermuseum hebben en zo kwam ons idee tot stand om hier heen te gaan met een groep kinderen.

Onze gids voor die dag was Bernie, en zij leidde ons de hele middag rond. De ouders mochten er bij blijven, maar als zij liever het volwassenen deel van museum wilde bekijken, kregen zij gratis toegang hiertoe. Bernie liet de kinderen veel filmpjes zien over geloof, tradities, feestdagen en eten en stelde vervolgens vragen om te zien of de kinderen het allemaal begrepen. Wat hadden wij een groep slimme kinderen bij elkaar! Ze waren ook erg nieuwsgierig en stelden Bernie veel vragen. Het was een hele leerzame dag. Verderop in het museum deden de kinderen leuke opdrachtjes, zoals hun naam schrijven in het Hebreeuws, Matzes bakken en op de Sofar spelen. Ondertussen praatten de ouders met elkaar en keken ze blij toe hoe hun kinderen plezier hadden. Alle kinderen kregen van het museum een boekje met informatie, stickers en puzzeltjes om mee naar huis te nemen.

We hopen dat iedereen een hele leuke dag heeft gehad! Met veel dank aan Kaat, Batya en Bernie van het Joods Historisch Museum! En Jeanette Capon van het Jan van Breemen Instituut.