Beroepen Inspiratie Dag – 2009

Eind: May 8, 2009 @ 15:00

Plaats: Haarlem

Beroepen Inspiratie Dag – 2009

Op vrijdagmiddag 8 mei 2009 hebben wij onze eerste Beroepen Inspiratie Dag georganiseerd. Deze activiteit vond plaats op Mytylschool De Regenboog in Haarlem:

Er hadden zich 30 kinderen verzameld in het lokaal, in de leeftijd van 10 t/m 13 jaar. Deze kinderen hebben zelf te maken met spierziekten, hartafwijkingen, spraakmoeilijkheden, rolstoel gebonden zijn of moeilijk kunnen lopen.

Wij hadden 3 mensen uit het bedrijfsleven uitgenodigd, met soortgelijke beperkingen. Zij kwamen vertellen over hun schooltijd, studie en werk en welke rol hun beperking hierin speelt. De sprekers waren er om de kinderen te inspireren over de mogelijkheden van werken en studeren met een beperking.

Onze eerste spreker was Marieke de Koning. Zij studeert sociologie in Nijmegen en is momenteel aan het afstuderen. Zij vertelde over haar studie en de aanpassingen die daarvoor geregeld moesten worden. Zij zit zelf namelijk in een rolstoel omdat ze moelijk loopt. Haar boodschap was dat je voor jezelf moet opkomen en als je aanpassingen nodig hebt, daar zelf naar moet vragen, zoals een speciale stoel of meer tijd voor het maken van tentamens.

Onze tweede spreker was Sander Hilberink. Hij is drs in de psychologie en werkt nu in het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam als onderzoeker revalidatiegeneeskunde. Hij is spastisch, spreekt moelijk en zit in een rolstoel. Hij vertelde dat hij tijdens zijn studie wel eens te horen kreeg dat hij iets niet kon. Dan werd hij er alleen maar gemotiveerder van en liet mensen zien dat hij het wel kon. Zij kantoor in Rotterdam is aangepast aan zijn kunnen. Omdat hij niet kan typen met zijn handen, gebruikt hij een bijzondere constructie om toch te kunnen emailen (zie foto). Sander zijn boodschap was dat je vooral eigenwijs moest zijn! Geloof in jezelf en laat zien dat je heel veel kunt bereiken.

Onze derde en laatste spreker was Nienke Hofland. Zij werkt momenteel bij Maatjes Platform in Nieuwegein. Daar helpt zij mensen met een functie beperking aan werk. Zelf is zij geboren met een heupafwijking en is zij op jonge leeftijd verlamd geweest aan haar linkerzijde. Zij vertelde de kinderen dat zij vroeger ook weleens te oren kreeg dat ze iets niet kon, zoals rolschaatsen. Maar Nienke werd daar alleen maar creatiever van. Zij pakte twee bezemstelen en kon toch rolschaatsen. Haar boodschap was dan ook dat je creatief moet zijn in het vinden van oplossingen. Op die manier kun je veel meer dan je zelf denkt; en veel meer dan andere denken dat je kunt! Maar wees niet te stoer om hulp te vragen. Met een beetje hulp kom je namelijk ook heel ver.

Wij hopen dat alle kinderen het bezoek en de verhalen van Marieke, Sander en Nienke leuk en interessant vonden. Wij hopen dat zij er veel van hebben opgestoken en er ook later iets aan hebben, tijdens hun studie en werk!

Wij willen Marieke, Sander en Nienke heel hartelijk bedanken voor hun inspirerende verhalen!!

Bedankt aan al onze donateurs en sponsors voor het mogelijk maken van deze bijzondere dag!