Bakken – 2007

Eind: March 28, 2007 @ 17:00

Plaats: Maartensdijk

Bakken – 2007

Op woensdag 28 Maart 2007 bezochten wij met 9 kinderen met suikerziekte een bakkerij in Maartensdijk:

Via de diabetes afdeling van Ter Gooi Ziekenhuizen hadden 9 kinderen met suikerziekte zich ingeschreven voor ons bezoek aan de bakker. Via de geheime achterdeur kwamen we in het domein van de bakker; een plek die je normaal gesproken niet ziet!
Overal lag deeg te rijzen en er stonden allemaal speciale machines. Eerst ging de bakker bolletjes draaien van het deeg en mochten de kinderen aan een grote tafel allerlei figuurtjes maken. Er werden de mooiste dingen gemaakt! Vlinders, bloemen, krokodillen, vlechtbrood, maar natuurlijk ook haantjes en paashazen omdat het bijna Pasen was.

Terwijl de broodjes in de oven zaten, gingen de kinderen appelbollen maken. En terwijl zij met hun vingers in de suiker zaten, werd er door de aanwezige dietiste gevraagd: “wie weet hoeveel koolhydraten er in een appelbol zitten?”. Op deze manier leerden de kinderen wat voor een effect deze lekkernijen zouden hebben op hun suikerspiegel en hoe ze het spuiten van insuline hierop konden aanpassen.

Toen de bakker ook nog even een slagroomtaart in elkaar draaide, begon het water ons toch wel allemaal in de mond te lopen. Toen na meer dan 2 uurtjes bakken alles klaar was, werd al het lekkers in dozen verpakt en kreeg ieder kind een hele berg mee naar huis. De ouders die de kinderen op kwamen halen waren ook wel blij toen ze al het lekkers zagen, want het was genoeg voor de hele familie!

We hopen dat jullie er net zo van hebben genoten als wij!
Met heel veel dank aan Bakker Bos!