Wat doet Stichting Smiles?

Stichting Smiles organiseert al 15 jaar evenementen, activiteiten en schoolprojecten voor kinderen en jongeren met een ziekte, handicap, beperking en/of label in Nederland.

Deze kinderen kunnen vaak een extra glimlach gebruiken. Omdat zij veel te maken hebben met ziekenhuisbezoek, onderzoeken en volwassen zorgen op jonge leeftijd, willen wij hen de kans geven om deel te nemen aan activiteiten die voor andere kinderen zo vanzelfsprekend zijn. Daarnaast willen wij ze de kans geven om hun creativiteit te ontplooien en talenten te ontdekken.

Door het regelen van de juiste aanpassingen en begeleiding willen wij in principe iedere activiteit toegankelijk maken voor ieder kind. Bijvoorbeeld survivallen voor kinderen met allerlei handicaps, duiken voor dove en slechthorende kinderen, roeien met blinde en slechtziende kinderen, etc. Voor het survivallen hebben wij bijvoorbeeld speciale onderdelen laten ontwikkelen voor rolstoelgebonden kinderen. Bij het duiken waren gebarentolken aanwezig, vooraf bij de uitleg en in het water, onder begeleiding van een tolk die zelf ook dive-master is. En bij het roeien hebben wij gezorgd voor speciale aanpassingen voor de blinde en slechtziende kinderen, zoals een extra uitleg inclusief het voelen van de boot en roeispanen vooraf. Ons doel is om nieuwe activiteiten voor de kinderen te organiseren die nog niet bestaan, dus bijvoorbeeld niet een uitje naar de Efteling.

Wij bedenken en organiseren alle activiteiten zelf, met z’n tweeën. Ongeveer de helft van onze activiteiten per jaar zijn eerdere successen die wij herhalen en de andere helft zijn nieuwe activiteiten of in een nieuwe vorm. Voorbereidingen, contacten en financiering regelen wij zelf en we zorgen er altijd voor dat er tijdens de activiteit voldoende kundige mensen aanwezig zijn om de kinderen te begeleiden. Daarnaast onderhouden wij zelf onze website, sturen wij verslagen en nieuwsbrieven naar onze achterban, maken wij mensen bekend met onze stichting en doen allerlei andere bijkomende zaken.

Wij bieden al onze activiteiten gratis aan, met dank aan onze sponsors en donateurs. Het leven is sowieso al duur genoeg, maar al helemaal voor gezinnen met een ziek of gehandicapt kind. Wij willen de drempel voor deelname zo laag mogelijk houden. Door onze activiteiten gratis aan te bieden, kunnen wij zoveel mogelijk glimlachen uitdelen!