Samen Smiles Integratie Project

Na de eerste paar  jaar bezig te zijn geweest met het organiseren van activiteiten en evenementen voor zieke en gehandicapte kinderen, hebben wij gemerkt dat er nog veel onbekendheid bestaat tegenover kinderen met een beperking.

Daarom hebben wij destijds besloten om onze werkzaamheden uit te breiden en aan het einde van 2007 zijn wij begonnen met een nieuw en groots project:
het Samen Smiles – Integratie Project.

Samen Smiles IX - Utrecht - 2011

PROJECT DOELEN

Met ons Samen Smiles – Integratie Project brengen wij kinderen met EN zonder beperking samen om meer over elkaar te leren en samen plezier te beleven.
Wij vinden het belangrijk dat beide groepen kinderen iets leren een meenemen van het project. Zo is het voor de  kinderen met de beperking een mogelijkheid om nieuwe kinderen te ontmoeten, iets te vertellen over zichzelf en gelijk hun grenzen te bewaken. Wat willen zij over hun beperking vertellen? Daarnaast willen wij ze met dit project zelfvertrouwen geven door ze te laten zien dat zij eigenlijk niet anders zijn dan kinderen zonder beperking. We zoeken de kern van alle kinderen, door de beperking wel te bespreken maar daarna verder te kijken naar het karakter. Voor de kinderen zonder beperking is het een kans om hun wereldbeeld te vergroten en om hun nieuwsgierigheid te uiten.  Er mogen vragen gesteld worden en ervaringen worden uitgewisseld. Uiteindelijk willen wij de mogelijke vooroordelen die er bestaan over kinderen met een beperking wegnemen.

PROJECT OMSCHRIJVING
Lesdag
Het eerste deel van het Samen Smiles project is een lesdag waarbij we kinderen uit het reguliere onderwijs samenbrengen met kinderen van een speciale school, om elkaar beter te leren kennen door middel van opdrachten en spelletjes. Hoe is het om een beperking te hebben? Wat kan je niet, maar vooral: wat kan je wel? Waar ben je trots op? Wat zijn de vooroordelen over kinderen met een beperking?

Maar ook: wat hebben wij gemeen. Deze lesdag gaat vaak gepaard met leuke kennismakingsspelletjes, een kringgesprek waarbij alle kinderen vertellen over zichzelf, een rondleiding door de speciale school, samen een les volgen, wat inleving voor de kinderen zonder beperking (opdrachtje in een rolstoel, les met een (deels) afgeplakte bril op, etc)

Samen Smiles X - Haarlem - 2012

Sportdag
Het tweede deel van dit project bestaat uit een sportdag, waarbij dezelfde kinderen die elkaar hebben ontmoet op de lesdag, met elkaar gaan sporten in gemixte teams.
Hoe leg je samen een parcours af met iemand die bv blind is of in een rolstoel zit? Hoe kan je het beste communiceren, met bv iemand die doof is, om samen een sportief doel te bereiken?

Het leuke is dat alle kinderen – met of zonder beperking – kunnen laten zien waar ze goed in zijn. We leren ook alle kinderen dat hulp vragen en krijgen juist veel kracht kan geven.
Iedereen heeft wel eens hulp ergens bij nodig. En hoe leuk is het om iemand te kunnen helpen?!

Plezier op de stormbaan

DOELSTELLINGEN
1. Onbekendheid over het leven met een beperking wegnemen, door informatie uit te wisselen en meer begrip te creeëren tussen kinderen met EN zonder beperking

;

2. De kinderen zonder beperking verder te laten kijken dan de beperking die de andere kinderen hebben;

3. Kinderen met een beperking meer zelfvertrouwen geven en leren hoe te communiceren over zichzelf;

4. Alle kinderen leren dat ze niet anders zijn, maar wel eigen;

5. Plezier beleven met elkaar en ervaren dat kinderen met EN zonder beperking allemaal kind zijn en veel overeenkomsten hebben;

6. Omgeving en maatschappij bewust maken dat kinderen met EN zonder beperking samen leven, spelen en leren.

Deelnemen aan dit project?

Heeft uw school (speciaal onderwijs of regulier onderwijs) interesse om deel te nemen aan dit project en een lesdag en sportdag met een andere school te beleven? Vindt u het belangrijk dat uw kinderen openstaan en leren over het leven met een beperking of vindt u het belangrijk dat uw kinderen anderen kunnen voorlichten over het leven met een beperking, maar ook aan hun zelfvertrouwen kunnen werken? Stuur dan een email naar info@stichtingsmiles.nl ovv ‘Deelname Samen Smiles’. Wij nemen dan contact met u op om een afspraak te maken en deelname aan het project met u te bespreken.

Dit project sponsoren?

Wij zijn continu op zoek naar sponsoren die ons willen helpen om dit project mogelijk te maken. Bent u geinteresseerd om onze sponsor te worden? Stuur dan een email naar info@stichtingsmiles.nl ovv ‘Sponsoring Samen Smiles’. U ontvangt dan van ons een informatiemap, voorzien van onder andere de projectbegroting en onze tegenprestaties. Uiteraard willen wij graag iets terug doen voor uw bedrijf. Daarnaast komen wij ook graag langs bij uw bedrijf om al uw vragen te beantwoorden, en de verschillende mogelijkheden te bespreken.

Donateur worden?

Maak je bijdrage over aan Rabobank 1523.63.165. Wil je specifiek aan dit project doneren? Vermeld dan ‘Samen Smiles’ bij je overboeking. Wil je onze stichting in haar geheel steunen? Vermeld dan ‘Ik Geef een Glimlach’ bij je overboeking. Dan wordt jouw bijdrage gebruikt waar het nodig is.