Jaarverslag 2017 en ANBI gegevens

ANBI gegevens

Vanaf 1 januari 2014 moeten ANBI’s (bij de Belastingdienst geregistreerd als Algemeen Nut Beogende Instelling) een aantal gegevens vermelden op hun internetsite, om het vertrouwen van het publiek in de filantropische sector te bevorderen.
In dit jaarverslag zullen wij dan ook opnieuw de complete gegevens opnemen zoals aangegeven door de Belastingdienst.

Stichting Smiles (fiscaal nummer: 8112 12 427) organiseert activiteiten voor zieke en gehandicapte kinderen en jongeren in Nederland.
Ons bestuur bestaat uit de zussen Nora Schultz (voorzitter) en Lisa Schultz (penningmeester). Wij hebben de stichting samen opgericht op 3 oktober 2002 en voeren samen alle organisatie uit. De gehele planning, de organisatie van de activiteiten, de marketing, de financiën, het bijhouden van de site, etc. doen wij allemaal zelf.
Verslagen van onze activiteiten zijn te vinden op onze site www.stichtingsmiles.nl bij Onze Activiteiten.

Verslag van het bestuur

In 2017 vierde Stichting Smiles haar 15e verjaardag!!! Wat zijn we trots dat onze stichting al zo lang bestaat, dat we zo veel kinderen een extra glimlach hebben kunnen geven, dat we zo veel mensen hebben laten zien dat je met een beetje wil en inzet activiteiten toegankelijk kan maken voor iedereen. We hebben ontzettend veel geweldige kinderen ontmoeten, echte kanjers, waar we super trots op zijn. Bij iedere activiteit ontmoeten we weer nieuwe kanjers en een hoop kids zien we opgroeien tot prachtige jonge mensen. Zo leuk om jullie iedere keer weer te mogen verwelkomen! In 2017 deden we dat bij de volgende activiteiten:

Activiteiten georganiseerd in 2017:

• Op 26 maart was de aftrap van 2017 met een workshop Visagie. Met echte professionele visagisten, gebarentolken en heel veel make-up die we cadeau hadden gekregen van Maybelline gingen we aan de slag. Hoewel alle meiden bij binnenkomst al prachtig waren, hebben ze geleerd, per leeftijdscategorie, hoe ze make-up het beste kunnen gebruiken om er nóg mooier uit te zien en om je zelfverzekerd te voelen. Het was een ontzettend gezellige dag!
  • Op 6 mei was de workshop Fotografie, met professionele fotografe Floortje Mols. We trokken met een groep kinderen naar de hei bij theehuis ’t Bluk om bomen, het landschap, elkaar en kleine dieren te fotograferen. Wat een plezier! Ook de drankjes en taartjes op het volle terras op deze heerlijk warme dag vielen goed. In 2018 vindt er weer een workshop fotografie met Floortje plaats.
  • Op 28 mei was het ook weer fantastisch, als zelfs niet een beetje te warm weer voor onze Sportdag bij het Friendship Sports Centre in Amsterdam. Voetbal, mini-golf, race runnen en rolstoelbasketbal werden druk bezocht door fanatieke kinderen en hun ouders! In 2018 vindt er wederom een sportdag plaats.
  • 1 Oktober was wel echt een topdag voor Smiles. Alhoewel iedere activiteit op zichzelf geweldig is en iedereen er iedere keer weer volop van geniet, vierden wij op 1 oktober de 15e verjaardag van Smiles. We hebben flink uitgepakt! Er kwam iemand van de KNGF met zijn geleidehond, ATJ Owls kwam langs met 4 fantastische uilen, heel indrukwekkend, de kinderen konden paardrijden, survivallen én boogschieten. Een sponsor zorgde voor cadeautjes voor iedereen en onze dag kon niet meer stuk! Met meer dan 100 aanwezigen was het echt een fantastisch feest!
  • Op 4 november organiseerden we voor de tweede keer een Beeldende Ontmoeting samen met Dorenda Fokker. Samen met gebarentolk Colette en ondersteuning van Monique konden alle aanwezige kinderen zich artistiek uitleven. We maakten een dierenschild met hun favoriete krachtdieren erop. Het schild beschermt de kinderen en inspireert ze om net zo krachtig of zacht en lief te zijn als hun favoriete dier. Na het versieren van de cupcakes volgde er een heuse kunsttentoonstelling. Super leuk!
  • De laatste activiteit van het jaar was een bezoek aan theatervoorstelling Botje in Amstelveen op 26 november. Met behulp van fantastische gebarentolken werd deze grappige voorstelling getolkt zodat gezinnen met een doof of slechthorend kind er met het héle gezin van konden genieten!

Alle verslagen met foto’s van onze activiteiten staan op onze website www.stichtingsmiles.nl

Naast deze activiteiten zijn wij nog heel druk geweest met allerlei nevenactiviteiten die ook horen bij het runnen van een stichting en die belangrijk zijn voor bijvoorbeeld onze naamsbekendheid. In de tijd die wij besteden aan de organisatie, kunnen wij ook heel veel contacten leggen en benodigdheden voor de activiteiten gratis of met korting regelen. Op deze manier streven wij ernaar de gemaakte organisatiekosten zoveel mogelijk terug te verdienen.(*) Stichting Smiles heeft geen kantoor en we maken zo min mogelijk kosten die niets met de activiteiten te maken hebben. Er zijn natuurlijk wel kosten voor bijvoorbeeld de website, bankkosten, verzekeringskosten, reiskosten, etc. Met het geld dat wij ontvangen van sponsors en donateurs betalen wij alles en iedereen die helpt met de activiteiten. De onkosten en organisatiekosten van Nora en Lisa worden vanuit 1 jaarlijkse donatie betaald. Deze zijn bedoeld om kosten voor het inhuren van derden te besparen. De organisatiekosten zijn voor alles dat buiten de daadwerkelijke activiteiten valt: marketing, website bijhouden, geld binnenhalen, activiteiten organiseren, etc. etc.

Beleidsplan

Voor 2018 staan 6 activiteiten in de planning: een Sportdag, een workshop Fotografie, een activiteit i.s.m. de BOSK, een Muziekdag, een Visuele Ontmoeting en een Theaterbezoek.

Ook dit jaar willen we weer duidelijk maken dat bijna alle kinderen bijna overal aan mee kunnen doen, als je maar voor de juiste aanpassingen zorgt. Verder werken we natuurlijk ook weer aan educatie, integratie, (wederzijds) begrip, etc. Maar bovenaan staat nog altijd: plezier!!!

De jaarrekening (financieel overzicht)

Debet

Bankkosten 233,19
Verzekering 124,03
Hello Dialog 181,50 (is inclusief een fikse korting)
(database+nieuwsbrieven)

Salaris/organisatiekosten Nora (zie uitleg hierboven bij *) 2.734,56
(op basis van 3 betaalde uren per week, a 211,- per maand plus vakantiegeld.)
Onkostenvergoeding Nora 230 (wordt verrekend in 2018)
(20 euro per maand voor gemaakte kosten)
Salaris/organisatiekosten* Lisa 2734,56
(op basis van 3 betaalde uren per week, a 211,- per maand plus vakantiegeld. De rest van de gewerkte uren zijn onbetaald.)
Onkostenvergoeding Lisa 370 (wordt verrekend in 2018)

(30 euro per maand voor gemaakte kosten)
Belastingen (loonheffing) 997

Rente spaargeld 10,21

——————————————-
Totale inkomsten 11.308,32

Het tekort is gedekt door geld dat over was van 2016.

Saldo 31/12/2017:

betaalrekening 978,29

spaarrekening 5.000

———————————

totaal 5978,29

Nora en Lisa Schultz
1215 NM Hilversum
www.stichtingsmiles.nl
Rabobank: 1523.63.165

Verklaring van de kascommissie

N.M. Schultz
(voorzitter)
d.d. 16/03/2018

L.R. Schultz
(penningmeester)
d.d. 16/03/2018

U kunt geen reacties plaatsen.