Jaarverslag 2016 en ANBI gegevens

ANBI gegevens

Vanaf 1 januari 2014 moeten ANBI’s (bij de Belastingdienst geregistreerd als Algemeen Nut Beogende Instelling) een aantal gegevens vermelden op hun internetsite, om het vertrouwen van het publiek in de filantropische sector te bevorderen.
In dit jaarverslag zullen wij dan ook opnieuw de complete gegevens opnemen zoals aangegeven door de Belastingdienst.

Stichting Smiles (fiscaal nummer: 8112 12 427) organiseert activiteiten voor zieke en gehandicapte kinderen en jongeren in Nederland.
Ons bestuur bestaat uit de zussen Nora Schultz (voorzitter) en Lisa Schultz (penningmeester). Wij hebben de stichting samen opgericht op 3 oktober 2002 en voeren samen alle organisatie uit. De gehele planning, de organisatie van de activiteiten, de marketing, de financiën, het bijhouden van de site, etc. doen wij allemaal zelf.
Verslagen van onze activiteiten zijn te vinden op onze site www.stichtingsmiles.nl bij Onze Activiteiten.

Verslag van het bestuur

2016 was voor Stichting Smiles een erg leuk jaar. Met hernieuwde energie hebben we een aantal mooie, bijzondere en afwisselende activiteiten georganiseerd. 2 activiteiten waren heel groot en uitgebreid met verschillende workshops. Graag vertellen we er wat meer over:

Activiteiten georganiseerd in 2016:

• Op 30 januari 2016 organiseerden we een nieuwe activiteit: een Beeldende Ontmoeting samen met Dorenda Fokker. Samen met ondersteuning van vrijwilligers en gebarentolken konden 14 kinderen zich kunstzinnig uitleven. Ze maakten op basis van een verhaal van Dorenda de meest prachtige schilderijen, niet alleen met verf op doek, maar ook met glitter, stickers en allerlei prachtige spulletjes. Na de pauze met wat lekkers hielpen de kinderen met opruimen en was er een fantastische tentoonstelling voor de ouders, broertjes en zusjes. Het was mooi om te zien hoe de kinderen zich op zo’n manier ook konden uitleven en creatief bezig konden zijn. Een workshop Beeldende Ontmoeting staat voor 2017 weer in de planning.
  • De Muziekdag op 20 maart, i.s.m. Research2Evolve was ook heel bijzonder. Op die dag boden we, bij de Vorstin in Hilversum, wel 4 verschillende workshops aan: Muziek maken met Ruud Mourik, een workshop Visuele Muziek met Jamie Knecht, dansles met Elisa van Rooij en zingen met Evelien de Weger. Alle workshops waren, zoals altijd, compleet aangepast op individueel niveau aan alle kinderen en hun handicap, functiebeperking, label of ziekte. Tijdens de pauze gaf zangeres Marinda Wijnen een prachtig, ontroerend optreden.
  • Op 22 mei was er weer een fantastische roeidag bij Roeicentrum Berlagebrug, waar wij erg graag komen, met een geweldige groep kinderen. Na een leuke, boeiende rondleiding, een goede uitleg en uitgebreid oefenen, konden alle kinderen, dankzij de juiste aanpassingen, genieten van een roeitochtje op de Amstel, middenin Amsterdam.
  • In de themadag van 2 oktober hebben wij veel tijd gestoken. Wij wilden op die dag een bijzondere dag aanbieden, met workshops en lezingen. Maar natuurlijk ook met veel plezier! Tijdens de eerste ronde konden de kleinste aanwezigen naar Hawaii tijdens een geweldig interactief verhaal met Saskia Ezendam. Ondertussen konden de grotere kinderen een workshop weerbaarheid met Maloush Köhler volgen en de ouders volgden een interessante workshop bij Myranda Smeelen. Tijdens de 2e ronde gaf Myranda een workshop voor brusjes, Maloush had nog een groep voor de weerbaarheidstraining en Marinda Wijnen kwam haar nieuwste lied zingen. In de pauze kwam Wijnand Stomp, a.k.a. Mister Anansi, ons vermaken met zijn grappen en grollen en na de pauze luisterde iedereen ademloos en met veel gelach naar zijn prachtige verhaal over zijn oma. We sloten de dag af met een workshop ouder-kind yoga onder begeleiding van Esther Hertog en Sta Sterk Tegen Pesten met Mirelle Valentijn. Buiten konden kinderen de hele dag fietsen op de bijzondere fietsen van Huka en de fantastische Suzanne Bakker stond klaar om een potje te voetballen.
  • De laatste activiteit van het jaar was Halloween survival. 2 groepen kinderen hebben uitgebreid genoten van het aangepaste parcours van Jochem van Buiten Buitensport, en onder het genot van warme chocolademelk en brownies hebben de kinderen zichzelf overtroffen, hun grenzen verlegd en hun ouders trots gemaakt. Iedereen kan survivallen!

Alle verslagen met foto’s van onze activiteiten staan op onze website www.stichtingsmiles.nl

Naast deze activiteiten zijn wij nog heel druk geweest met allerlei nevenactiviteiten die ook horen bij het runnen van een stichting en die belangrijk zijn voor bijvoorbeeld onze naamsbekendheid. In de tijd die wij besteden aan de organisatie, kunnen wij ook heel veel contacten leggen en benodigdheden voor de activiteiten gratis of met korting regelen. Op deze manier streven wij ernaar de gemaakte organisatiekosten zoveel mogelijk terug te verdienen.(*) Stichting Smiles heeft geen kantoor en we maken zo min mogelijk kosten die niets met de activiteiten te maken hebben. Er zijn natuurlijk wel kosten voor bijvoorbeeld de website, bankkosten, verzekeringskosten, reiskosten, etc. Met het geld dat wij ontvangen van sponsors en donateurs betalen wij alles en iedereen die helpt met de activiteiten. De onkosten en organisatiekosten van Nora en Lisa worden vanuit 1 jaarlijkse donatie betaald.

Beleidsplan

Voor 2017 staan 9 activiteiten in de planning. Een workshop visagie, een workshop fotografie, een sportdag, een workshop Sta Sterk Tegen Pesten, een muziekdag, een theaterbezoek met gezinnen met een doof of slechthorend kind, een Beeldende Ontmoeting, survival en een spectaculaire 15e verjaardag!

Ook dit jaar willen we weer duidelijk maken dat bijna alle kinderen bijna overal aan mee kunnen doen, als je maar voor de juiste aanpassingen zorgt. Verder werken we natuurlijk ook weer aan educatie, integratie, (wederzijds) begrip, etc. Maar bovenaan staat nog altijd: plezier!!!

De jaarrekening (financieel overzicht)

Debet

Bankkosten 229,52 (wordt gecompenseerd dmv sponsoring door de Rabobank)
Verzekering 124,03
Hello Dialog 181,50 (is inclusief een fikse korting)
(database+nieuwsbrieven)

Salaris/organisatiekosten* Nora 2.768,58
(op basis van 3 betaalde uren per week, a 211,- per maand plus vakantiegeld. De rest van de gewerkte uren zijn onbetaald.)
Onkostenvergoeding Nora 240
(20 euro per maand voor gemaakte kosten)
Salaris/organisatiekosten* Lisa 2768,58
Onkostenvergoeding Lisa 360
(30 euro per maand voor gemaakte kosten)
Belastingen (loonheffing) 998

L.R. Schultz
(penningmeester)
d.d. 31-05-2017

U kunt geen reacties plaatsen.