Jaarverslag 2014 en ANBI gegevens

JAARVERSLAG STICHTING SMILES 2014

ANBI gegevens

Vanaf 1 januari 2014 moeten ANBI’s (bij de Belastingdienst geregistreerd als Algemeen Nut Beogende Instelling) een aantal gegevens vermelden op hun internetsite, om het vertrouwen van het publiek in de filantropische sector te bevorderen.
In dit jaarverslag zullen wij dan ook opnieuw de complete gegevens opnemen zoals aangegeven door de Belastingdienst.

Stichting Smiles (fiscaal nummer: 8112 12 427) organiseert activiteiten voor zieke en gehandicapte kinderen en jongeren in Nederland.
Ons bestuur bestaat uit de zussen Nora Schultz (voorzitter) en Lisa Schultz (penningmeester). Wij hebben de stichting samen opgericht op 3 oktober 2002 en voeren samen alle organisatie uit. De gehele planning, de organisatie van de activiteiten, de marketing, de financiën, het bijhouden van de site, etc. doen wij allemaal zelf.
Verslagen van onze activiteiten zijn te vinden op onze site www.stichtingsmiles.nl bij Onze Activiteiten.

Verslag van het bestuur

We hebben besloten (financieel) de jaren 2014 en 2015 samen te voegen.

In het jaarverslag van 2013 gaven wij aan 9 activiteiten te willen plannen: een aantal Samen Smiles Integratie Projecten, een modellenshow, een filmvoorstelling, survivallen, botter varen, een zumba-les en een museumbezoek.

De modellenshow, de filmvoorstelling, survival en het museumbezoek zijn gelukt! En dat werd aangevuld met een schaatsochtend.

De echtgenoot van de organisator van de zumba-les gooide echter helaas roet in het eten, door aan te geven dat hij het toch niet zag zitten. Onze uitgebreide uitleg over waarom het belangrijk is voor kinderen met een beperking, handicap, ziekte of label om tóch gewoon mee te kunnen doen aan reguliere activiteiten mocht niet baten. Heel jammer! We vechten door om meer begrip te creëren en om te bewijzen dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn om voor de juiste aanpassingen te zorgen.

Alhoewel dat wel de reden was dat de bottertocht niet door ging. Het bestuur wilde geen dove, slechthorende, blinde, slechtziende, rolstoelgebonden en kinderen met Down toelaten. In de boot zelf bleken geen bankjes te zijn, dus de kinderen zouden de hele tocht moeten staan. De leeftijd was ook een factor. Daarop hebben we besloten dat deze bottertocht toch niet geschikt was voor onze doelgroep.

Alle Samen Smiles Integratie Projecten zijn, sommige al na een hoop werk, afgezegd door de scholen. Budgetten, volle programma’s, gebrek aan personeel, samenvoegingen; allerlei problemen bij de eerst geïnteresseerde scholen hebben er helaas voor gezorgd dat alle Samen Smiles Intergratie Projecten niet doorgingen.

We hebben daarom besloten om dit project een nieuwe invulling te geven. Daar gaan we ons in 2015 in verdiepen en verder aan werken. Alle tijd die we al in Samen Smiles hadden gestoken is helaas verloren gegaan, maar een goede les geweest.

Activiteiten in 2014

• Filmvoorstelling De Groeten van Mike met gebarentolken
  • Survival voor 40 kinderen met allerlei beperkingen, ziektes, handicaps en labels.
  • Bezoek aan NEMO met dove en slechthorende kinderen o.b.v. gebarentolken.
  • Modeshow voor 20 prachtige meiden met allerlei beperkingen, ziektes, handicaps en labels.
  • Schaatsen voor gezinnen met een kind met een handicap, beperking, label of ziekte.

Alle verslagen staan op onze website www.stichtingsmiles.nl

Naast deze activiteiten zijn wij nog heel druk geweest met allerlei nevenactiviteiten die ook horen bij het runnen van een stichting en die belangrijk zijn voor bijvoorbeeld onze naamsbekendheid. In de tijd die wij besteden aan de organisatie, kunnen wij ook heel veel contacten leggen en benodigdheden voor de activiteiten gratis of met korting regelen. Op deze manier streven wij ernaar de gemaakte organisatiekosten zoveel mogelijk terug te verdienen.(*) In 2015 zullen we de organisatiekosten naar beneden brengen, omdat in 2014 al veel voorbereidend werk is gedaan.
Wij willen zoveel mogelijk kinderen en gezinnen benaderen, zodat wij de kinderen een bijzondere activiteit kunnen laten meemaken!

Beleidsplan

Ook in 2015, het jaar waarin we 12,5 jaar bestaan, gaan we weer heerlijk door met het organiseren van activiteiten voor kinderen met een beperking, handicap, label of ziekte. Ook dit jaar willen we weer duidelijk maken dat bijna alle kinderen bijna overal aan mee kunnen doen, als je maar voor de juiste aanpassingen zorgt. Verder werken we natuurlijk ook weer aan educatie, integratie, (wederzijds) begrip, etc. Maar bovenaan staat nog altijd: plezier!!!

Geplande activiteiten in 2015

• Theatervoorstelling Brandweerman Sam met gebarentolken.
  • Activiteit i.s.m. sponsor Research2Evolve
  • Activiteit i.s.m. Why Not Kenia?
  • Survival
  • Modeshow
  • Schaatsen
  • Een nieuwe invulling creëren voor Samen Smiles Integratie Projecten.

Inschrijven van kinderen kan via onze website www.stichtingsmiles.nl

De jaarrekening (financieel overzicht)

Debet

Bankkosten 186,32 (wordt gecompenseerd dmv sponsoring door de Rabobank)