Honkballen en Samen Smiles project XIV – 2013

Eind: May 24, 2013 @ 14:00

Plaats: Sportpark Toolenburg, Hoofdweg 865, Hoofddorp

Honkballen en Samen Smiles project XIV – 2013

Op vrijdag 24 mei hadden wij een honkbal activiteit gepland met een klas van de Mytylschool De Trappenberg in Huizen. 15 Kinderen met een lichamelijke beperking konden een honkbal-clinic volgen bij de honkbal vereniging De Hooddorp Pioniers.

Omdat wij nog een groep 8 uit het reguliere onderwijs hadden die stonden te popelen om een Samen Smiles project met ons te beleven, vroegen wij de Trappenberg of zij het leuk zouden vinden om de activiteit uit te breiden naar een Samen Smiles Integratie Project. Het enthousiasme was meteen aanwezig, en gelukkig na wat puzzelen bleek het logistiek ook haalbaar. Ontzettend fijn!

LESDAG
En zo kwam er op vrijdag 17 mei een klas met 27 kinderen (groep 8 ) van de Bos en Vaart op bezoek op De Trappenberg. De binnenkomst maakte al indruk, want we liepen met de kinderen van de reguliere klas door de school, naar het klaslokaal. Er was net pauze, dus de gangen en het schoolplein waren bezaaid met kinderen in rolstoelen, die moeilijk liepen, of moeilijk praatten.
Er leken grote verschillen te zijn tussen de gastkinderen en de kids op De Trappenberg.

Eenmaal in het klaslokaal wilden we hier graag met alle kinderen over praten. We begonnen juist met een spelletje om de overeenkomsten te benadrukken.
Dat spel heet “wat hebben we gemeen?” Wij roepen een stelling, zoals “Mijn favoriete vak is rekenen” en de kinderen die het daarmee eens zijn steken hun hand op.
De kinderen hadden veel gemeen! Dat verbaasde veel kinderen overigens helemaal niet!

Daarna gingen de kinderen in gemixte groepjes van ongeveer 10 samen kletsen. Er ging een spiegel rond om eens te kijken wat de kinderen zagen in de spiegel: een bril,
een rolstoel, een neus… Heb je dat nodig? Wat zou er gebeuren als je dat niet hebt. We hebben erg leuke, interessante en open gesprekken gehad. De kinderen mochten hun nieuwsgierigheid
naar elkaar uiten en vrijuit vertellen over zichzelf en hun situatie; als ze daar behoefte aan hadden.

Na de gesprekjes kregen de kids een gymles en een rondleiding. Dat was erg anders dan op hun eigen school, want op een reguliere school heb je geen zwembad, een rolstoelwerkplaats,
fysiotherapie en ergotherapie. Tijdens de gymles mochten de kinderen van de reguliere school dan ook ervaren hoe het is om in een rolstoel te gymmen (estafette, basketbal).

SPORTDAG / HONKBAL-CLINIC
Op vrijdag 24 mei hebben wij een honkbal clinic gehad met alle kids.
De Honkbal vereniging Hoofddorp Pioniers had alles geregeld en rond 10 gingen we van start. We maakten eerst teams, gebaseerd op de groepjes tijdens de lesdag.
Vrijwilligers van de vereniging legden de kinderen de regels van het spel uit en de draaiden een oefenronde.
Vervolgens begon het toernooitje en zouden alle 6 de teams tegen elkaar spelen met een winnaar aan het einde. Tussendoor hadden de teams ombeurten even rust en werden er lekkere patatjes uitgedeeld. Helaas regende het in het midden van het toernooi zo hard, dat het veld daarna niet meer begaanbaar was. Helaas! Maar we hadden gelukkig wel een paar potjes gespeeld.

Tijdens de regenbui schuilden we in de kleedkamer of de kantine. De kinderen die niet zelf de trap op konden lopen naar de kantine, werden geholpen en getild; weer een prachtig voorbeeld van elkaar helpen en samenzijn!

Wat zijn we trots op alle kids, die zich hebben opengesteld voor andere kinderen. Ze hebben ontzettend goed samen gewerkt en samen veel plezier gemaakt.
Daarnaast willen wij alle deelnemende leerkrachten van De Trappenberg en meester Niels van Bos & Vaart bedanken. De Hoofddorp Pioniers voor hun enthousiasme en inzet en de hele fijne samenwerking! Connexxion voor de scherpe prijzen voor het vervoer op allebei de dagen en Welzorg voor het gratis ter beschikking stellen van een ‘opritje’ voor de hoge drempels.
Tenslotte veel dank aan onze sponsors en donateurs voor het financieel mogelijk maken van zo’n groot project als dit. Wij zijn heel trots dat wij dit kunnen doen met jullie steun!