Samen Smiles XI – 2012

Signis en Bos & Vaart

Samen Smiles XI - Amsterdam - 2012
Samen in gebarentaal communiceren

Op 15 en 17 februari 2012 organiseerde Stichting Smiles een Samen Smiles project met de speciale school Signis (voor dove en slechthorende kinderen) en een klas van de reguliere school Bos & Vaart. De reguliere klas kreeg een week voor dit project een introductie dovencultuur en gebarentaal, zodat ze voorbereid waren en konden nadenken over de communicatie met de kinderen van Signis.

Op de eerste dag van het project leerden de kinderen elkaar in de klas kennen. Er werden kennismakings-opdrachtjes gedaan. De kinderen moesten allemaal creatief zijn in hun communicatie en goed nadenken hoe ze vragen konden stellen en antwoorden konden geven aan de andere kinderen. Het ging allemaal meteen vrij goed, al was het wel wat zoeken en aftasten. Uiteindelijk werden er nog andere opdrachten samen gedaan en ook lessen gevolgd. De kinderen stonden erg open voor elkaar en de nieuwe – wat onbekende – situatie.

Tijdens de tweede dag van het project werd er gevoetbald. Ook nu moest er door alle kinderen goed worden nagedacht hoe met elkaar te communiceren. Hard schreeuwen heeft geen zin als de ander je niet of slecht hoort. Samen werden er gebaren bedacht en iedereen moest heel goed naar elkaar kijken, tijdens de spelletjes en het toernooitje aan het einde.

Stichting Smiles wil graag de volgende mensen en instellingen heel hartelijk bedanken voor het mede mogelijk maken van deze geweldige dagen:

Alle kinderen
voor hun enthousiaste deelname, het openstaan voor nieuwe kinderen en hun creativiteit in de communicatie en samenwerking

Alle leerkrachten
Voor hun enthousiaste deelname, hun inzet en durf voor vernieuwing

vrijwilligers en tolken
Voor hun enthousiaste deelname en vrijgevigheid van tijd en moeite

Tesa
Voor het financieel mede mogelijk maken van deze Samen Smiles Integratie Projecten

Al onze sponsors, fondsen en donateurs
Dank voor jullie (in sommige gevallen al jarenlange) steun en vertrouwen