Muziek workshop – het Circle Spel – 2011

Eind: June 10, 2011 @ 13:00

Plaats: Rotsoord, Utrecht

Muziek workshop – het Circle Spel – 2011

We trommelen samen een mooi ritme

Op vrijdag 10 juni 2011 hebben wij een muziek workshop van Het Circle-spel georganiseerd voor een klas kinderen van Het Rotsoord in Utrecht. Dit is een school voor leerlingen met auditieve en/of communicatieve moeilijkheden:

Een leerkracht van Het Rotsoord benaderde ons nadat wij vorig jaar een workshop Visuele Muziek hadden georganiseerd op hun school. Zij vroeg zich af of Stichting Smiles weer iets zou kunnen organiseren voor haar klas met 13 kinderen met auditieve en/of communicatieve moeilijkheden. Iets met muziek leek haar wederom interessant.

Via een sponsor van Smiles, waren wij vorig jaar al in contact gebracht met Ruud Mourik; de bedenker en uitvoerder van Het Circle-spel. Wij vroegen hem voor deze klas kinderen een workshop te geven en hij was direct enthousiast.

Op 10 juni was het dan zover; Ruud zette in de gymzaal al zijn spullen klaar. Hij had veel meegenomen: triangels, trommels, belletjes, een gong, foto’s van allerlei dieren en nog veel meer.

De kinderen kwamen binnen en namen plaats op de banken.
Ruud brandde meteen los. “Ga maar allemaal staan”.
De muziek ging meteen aan en we stampten met de voeten en klapten in onze handen.

De eerste oefeningetjes hielpen ons om de maat te herkennen van de muziek. We telden de maat en klapten allemaal gelijk mee. Daarna werden de foto’s gebruikt om een ritme te klappen.

Zo werd er bv een foto van een olifant bij de ene helft van de groep neergelegd. Zij moesten dan het ritme o-li-fant klappen.
De andere helft van de groep kreeg een foto van een brulaap. Na wat oefenen werd het weer een stapje moeilijker gemaakt en volgde er een reeks van dieren:
o-li-fant nijl-paard kro-ko-dil brul-aap.

De intrumenten werden erbij gehaald en de trommels en vooral de gong waren veruit favoriet. Iedereen leek zich goed te vermaken en kreeg de smaak te pakken.

Ruud had een lesreeks van 7 lessen (zoals hij Het Circle-spel doorgaans aanbiedt aan speciale scholen) voor deze dag in één les verpakt, dus er kwam ontzettend veel leuks voorbij en het was natuurlijk veel te snel alweer afgelopen.

Wij hopen dat iedereen heeft genoten!
Stichting Smiles wil graag de volgende mensen heel hartelijk bedanken voor het mede mogelijk maken van deze geweldige dag:

Alle kinderen en juf Peta
voor hun enthousiasme en goede samenwerking

Ruud Mourik van Het Circle-spel
voor zijn muzikaliteit, creativiteit, enthousiasme en humor

Al onze donateurs en sponsors
voor het financieel mogelijk maken van deze activiteit